Eén van de dingen waar mijn klanten tegenaan lopen is zichtbaar zijn en klanten aantrekken. En zonder klanten, geen omzet. Is het dan per se nodig om potentiële klanten te werven via sociale media? Ik denk van niet.

In deze blog deel ik 5 strategieën met je. In The Money Course deel ik er nog meer, maar wat vaak nog waardevoller is, zijn de live sessies die wij gedurende de cursus hebben.

Daarin deel ik niet alleen mijn waardevolle tips, maar leren wij ook ontzettend veel van elkaar! En een online netwerk is enorm handig bij nieuwe klanten werven!

5 strategieën voor het werven van potentiële klanten

In eerste instantie wil ik het hebben over het vinden van potentiële klanten zonder sociale media. Dit is iets waar een aantal van mijn klanten enorm tegenaan loopt. De gedachte dat je alleen maar aan klanten komt door elke dag zichtbaar te zijn op Instagram of TikTok. Maar nieuwe klanten werven hoeft niet via een nieuwe methode; ook oude methodes werken nog prima!

Nieuwe klanten werven via sociale media, de enige optie?

Op de vraag “kan je alleen nog maar klanten werven door sociale media?” zeg ik steevast: Nee, natuurlijk niet. En dat is precies waar deze blog over gaat. Wil je liever tips over hoe je groeit op bijvoorbeeld Instagram? Klik dan hier. Daar schrijf ik over hoe je klanten aantrekt via Instagram, iets wat mijn eerste strategie was. Maar nu focus ik me meer op waardevolle leads genereren via duurzame opties, zoals zoekmachine optimalisatie en inbound marketing.

1. Online adverteren om nieuwe klanten te werven

Wil je nieuwe klanten werven zonder continu zichtbaar te zijn? Dan kun je search engine advertising inzetten. Google Ads is bijvoorbeeld een krachtige manier om betaalde zoekresultaten in te zetten om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. Via advertenties trek je waardevolle leads aan, zonder dat je zelf continu actief hoeft te zijn op sociale media.

2. Mond-tot-mondreclame

Deze optie wordt zo onderschat! En eerlijk, ik vond deze optie in het begin DOODENG. Waarom? Omdat ik woorden vaak lastig vind, ga stotteren, niet helemaal meer weet wat ik nou eigenlijk doe, en daarom vond ik mond-tot-mondreclame lastig. Eenmaal over die drempel, zag ik dat mond-tot-mondreclame een enorm succesvolle manier is om nieuwe klanten te werven. Trouwe klanten delen graag hun ervaringen, waardoor je weer meer bestaande klanten krijgt.

Vertel OVERAL waar je komt, wat je doet en wie jouw ideale klant is. Ook als dit niet meteen klanten oplevert, zal je merken dat je op deze manier heel snel naamsbekendheid krijgt.

3. Je ideale klant goed kennen

Weten wát je precies verkoopt is één ding, maar weten aan wie je het liefst verkoopt is minstens zo belangrijk. Kijk naar je bestaande klanten: welke klant zou je nog 100 keer willen helpen? Wat maakt deze klant jouw ideale klant? Hoe zou je aan vergelijkbare klanten kunnen komen? Hoe kwam je aan je huidige klanten en kun je dat opschalen?

In mijn cursus leer ik cursisten ook te kijken naar waar huidige klanten vandaan komen, want meten is weten. Wist je bijvoorbeeld dat psychografische kenmerken een belangrijke rol spelen bij het begrijpen van je doelgroep?

4. Netwerken en samenwerkingen aangaan

Nieuwe klanten werven door samen te werken met andere ondernemers! Wat bedoel ik daarmee? Er zijn vast ondernemers met een onderneming die jouw business aanvullen. Bij mij is dat bijvoorbeeld iemand die veel weet over beleggen. We verwijzen naar elkaar door en genereren zo waardevolle leads. Vaak gebeurt dit via een affiliate link, waardoor je een commissie ontvangt als er producten of diensten verkocht worden.

5. Duurzame kanalen inzetten om klanten te werven

Zichtbaar zijn op sociale media hoeft niet, maar duurzame kanalen inzetten kan wel zorgen voor het werven van nieuwe klanten. Wat bedoel ik met duurzame kanalen?

Denk aan zoekmachine optimalisatie (SEO). SEO blogs, zoals deze, helpen enorm om je bedrijf vindbaar te maken in de organische zoekresultaten. Dit werkt perfect in combinatie met Pinterest, e-mailmarketing en andere kanalen zoals LinkedIn en Instagram. Door waardevolle content te delen, trek je niet alleen nieuwe potentiële klanten aan, maar bouw je ook een emotionele band op met je doelgroep.

Bonusmodule: Klanten x10 door het bijhouden van cijfers

In The Money Course krijg je nu ook toegang tot een exclusieve bonusmodule: Klanten x10 door het bijhouden van cijfers. Hierin leer ik je hoe je met een strategische aanpak en inzicht in je cijfers je klantenbestand exponentieel kunt laten groeien. Door slim te meten en te optimaliseren, kun je precies zien welke strategieën werken en hoe je deze kunt opschalen. Dit is de methode waarmee ik en mijn klanten keer op keer duurzame groei realiseren. Wil je hier meer over weten? Check de details op mijn website.

Hoe kom je aan een nieuwe klant?

Een blog in combinatie met Pinterest voor het werven van nieuwe klanten

Vanuit je blog of Pinterest kun je nieuwe prospects naar je e-maillijst sturen. Bied bijvoorbeeld een gratis e-book of een ander waardevol product of dienst aan. Mijn e-book over het maken van een goede financiële forecast werkt hier perfect voor. Door deze strategie kunnen consumenten eenvoudig converteren tot betalende klanten. Klanten werven door gratis je expertise te delen dus!

Advertenties om potentiële klanten te werven

Adverteren hoeft niet per se online. Heb je een lokaal product of dienst? Dan is het misschien een goed idee om advertenties te plaatsen in je lokale krant. Zijn jouw producten of diensten niet regiogebonden? Dan is online adverteren via bijvoorbeeld zoekmachines of sociale media een slimme keuze.

Concurrenten als inspiratiebron

Concurrenten, je hebt ze altijd. Maar in plaats van hen te zien als bedreiging, kun je ze juist gebruiken om je strategie te verbeteren. Kijk hoe zij nieuwe klanten werven, welke kanalen ze gebruiken en hoe ze adverteren. En nee, kopiëren is geen optie. Maar je kunt wél analyseren en optimaliseren.

Kan ik jou hierbij helpen?

Jazeker! Plan een gratis adviesgesprek in, dan gaan we in 30 minuten onderzoeken of jij mijn nieuwe ideale klant bent! Je krijgt sowieso een aantal gratis tips van mij in dit gesprek, want als jij niet mijn nieuwe klant bent, is het misschien wel iemand die je kent! 😉

PLAN EEN GRATIS STRATEGIESESSIE IN

Niet langer buikpijn hebben door geen financiëel overzicht?

Tijd om jouw financieel inzicht naar een hoger niveau te tillen!

In slechts 30 minuten via Teams storten we ons op de cruciale stappen die jij moet zetten om te floreren.
Daarnaast onderzoeken we in dit gesprek of ik je mogelijk verder kan helpen en zo ja op welke manier dit passend is.

website / blog ...