Meer klanten: Hoe word je iemand waar mensen graag voor betalen?

Meer klanten

Je bent ondernemer geworden, maar het binnenhalen van meer klanten is nog al een ding. Je vraagt je af hoe je iemand wordt waar mensen graag veel geld voor betalen. In deze blog vertel ik je hoe je meer klanten kan aantrekken als ondernemer:

Mensen staan te popelen om jou te betalen voor jouw dienst als jij gewoon je authentieke zelf bent! Het draait niet om het veranderen van wie je bent, eigenlijk is het juist meer van jezelf zijn. Mensen voelen het aan wanneer jij 100% oprecht bent.

Wees authentiek:

Om meer klanten binnen te halen is het belangrijk om authentiek te blijven. Authentiek zijn betekent trouw blijven aan jezelf, zonder te proberen in een mal te passen die niet bij jouw persoonlijkheid en waarden past. Als je oprecht bent, voelen mensen een connectie met jou. Ze waarderen je eerlijkheid en openheid, en ze zullen sneller geneigd zijn om je te vertrouwen. Onthoud dat je niet zoals iemand anders in jouw branche hoeft te zijn; je bent uniek en er zijn zeker mensen die graag door jou geholpen willen worden.

Erken jouw waarde:

Waardeer jezelf om wat je doet en om wie je bent zodat je meer klanten binnen kan halen. Je bent niet te veel, je bent niet de zoveelste in jouw branche, en je bent zeker niet minder dan een ander. Jij bent jij, en er zijn absoluut mensen die graag gebruik willen maken van jouw diensten. Geloof in jezelf en in de waarde die je te bieden hebt.

Richt je op jouw waarde en trek je doelgroep aan

Geven en ontvangen:

Geven en ontvangen zijn met elkaar verbonden. Geef overvloedig, in alle aspecten van je leven, zonder verwachtingen. Als je overvloedig geeft, zal het leven jou ook overvloedig teruggeven. Wees niet bang om te veel te geven, want overvloed is eindeloos. Sta ook open om te ontvangen. Als je blokkades hebt rondom het ontvangen van geld voor jouw diensten, zal dat een grote hindernis vormen. Realiseer je dat je een bedrijf hebt en dat mensen graag willen investeren in wat jij te bieden hebt. De wereld heeft jouw unieke talenten nodig!

Durf geld te vragen:

Je mag met vertrouwen geld vragen voor jouw diensten. Het is helemaal oké om te geloven dat mensen graag willen investeren, kopen en betalen voor wat jij aanbiedt. Jij biedt waarde en helpt anderen met jouw dienst. Dus sta stevig in je schoenen en vraag met gemak en zonder aarzeling wat je waard bent.

Samenwerken om van die geldblokkades af te komen? Lees dan alles over The Money Course!

Een specifieke groep maakt het makkelijker

Doelgroep bepalen

Doelgroepen, doelgroepen, doelgroepen. Dit is écht de sleutel tot succes. Het vinden van de juiste doelgroep voor jou.

Een belangrijk aspect van klanten vinden is weten tegen wie je het hebt. Het klinkt simpel, maar het bepalen van je doelgroep is essentieel voor succesvolle marketing. Maar hoe doe je dat nou? Hoe weet je nou welke groep mensen het beste bij jouw past?

Definieer je Doel

Voordat je begint, moet je duidelijk weten wat je wilt bereiken. Hier zijn enkele voorbeelden van doelen voor een doelgroepanalyse:

  • Het vergroten van merkbekendheid bij potentiële klanten.
  • Het begrijpen van het gedrag en de interesses van potentiële klanten.
  • Het meten van klanttevredenheid.
  • Het ontwikkelen van een strategisch marketingplan.

Een duidelijk doel is de sleutel tot een effectieve analyse.

Aan welke doelgroep wil je jouw product of dienst verkopen?

Formuleer vragen

Nu je weet wat je wilt bereiken, moet je de juiste vragen stellen om je doelgroep te begrijpen. Hier zijn enkele categorieën om je op weg te helpen:

  • Demografisch: leeftijd, geslacht, locatie, opleiding, inkomen.
  • Geografisch: waar wonen je klanten?
  • Sociaaleconomisch: beroep, inkomen, uitgavenpatroon.
  • Psychografisch: hobby’s, interesses, waarden, levensstijl.
  • Gedrag: koopgedrag, loyaliteit, gebruik van producten.

Concrete vragen voor het bepalen van jouw doelgroepen

Om je nog beter op weg te helpen, heb ik hier 20 vragen voor je waar je nog meer een specifieke doelgroep mee kunt finetunen (oftewel een doelgroepanalyse):

Wat is de leeftijd van je ideale klant?

Wat is het geslacht van je ideale klant?

In welk land of in welke regio woont je ideale klant?

Wat is het opleidingsniveau van je ideale klant?

Wat is het beroep of de branche van je ideale klant?

Wat zijn de interesses en hobby’s van je ideale klant?

Wat zijn de belangrijkste waarden en overtuigingen van je ideale klant?

Wat zijn de uitdagingen of problemen waarmee je ideale klant wordt geconfronteerd?

Wat zijn de doelen en ambities van je ideale klant?

Welke sociale media platforms gebruikt je ideale klant?

Op welke online communities of forums is je ideale klant actief?

Welke publicaties of nieuwsbronnen leest je ideale klant?

Wat zijn de online zoektermen die je ideale klant gebruikt?

Welke demografische kenmerken hebben de vrienden of collega’s van je ideale klant?

Hoeveel tijd besteedt je ideale klant online?

Heeft je ideale klant al eerder soortgelijke producten of diensten gekocht?

Wat zijn de belangrijkste redenen waarom je ideale klant voor jouw product of dienst zou kiezen?

Wat zijn de grootste bezwaren of twijfels die je ideale klant zou kunnen hebben?

Welk budget heeft je ideale klant beschikbaar voor jouw product of dienst?

Op welk moment van de dag is je ideale klant het meest actief online?

Verzamel gegevens

Nu is het tijd om de vragen te beantwoorden. Raadpleeg bronnen zoals statistieken, klantgegevens, enquêtes, en online tools om betrouwbare informatie te verzamelen. Of vraag je bestaande klanten of zij een enquête voor je willen invullen. Bestaande klanten die voor jou voelen als fijne klanten. Wie zijn dat? Welke gemeenschappelijke kenmerken hebben ze met jouw nieuwe doelgroepen?

Vind de juiste doelgroep

Analyseer en concludeer

Bekijk alle verzamelde gegevens en trek conclusies. Wat zijn de belangrijkste kenmerken van je doelgroep? Welke trends zie je?

Creëer klant persona’s

Geef je doelgroep een gezicht door klant persona’s te creëren. Geef ze namen, leeftijden, beroepen, en beschrijf hun behoeften en doelen. Dit maakt het gemakkelijker om je doelgroep te visualiseren.

Welke van die persona’s vind je nou echt leuk? Met wie zou je uren kunnen samenwerken? Dat is de bepaalde doelgroep waar jij heen wilt. Ondanks dat je jouw doelgroepanalyse uitvoeren op wie je graag wilt als klant, neem altijd de buyer persona in je hoofd. Een buyer persona is jouw ideale doelgroep, mét de wil om jouw product of dienst te kopen. Dit is natuurlijk essentieel.

Voorbeeld van verschillende doelgroepen

Om je even op weg te helpen, hierbij een paar doelgroepen waar je wellicht iets mee kan. Het zijn doelgroepen voorbeelden, waarbij jij nog mag voelen of dit de juiste mensen zijn voor jou en of deze aansluiten bij wie je bent en wat je wilt verkopen.

Gebruik de NEE om je doelgroepen bepalen makkelijk te maken

Gebruik je NEE! Vaak hoor je een nee veel duidelijker en is een ja een misschien. Als je hier nog niet goed weet wat je wil, luister dan vooral naar de nee. Er blijft vanzelf een groep mensen over die als ‘ja’ voelt. In de nee zit altijd een verborgen boodschap.

  1. Jonge professionals (25-35 jaar): Deze doelgroep van jonge professionals is vaak op zoek naar carrièremogelijkheden, persoonlijke ontwikkeling en producten/diensten die passen bij hun actieve levensstijl.
  2. Ouders van jonge kinderen: Deze doelgroep van ouders van jonge kinderen (doelgroep kind) heeft specifieke behoeften, zoals kinderopvang, onderwijsmateriaal, en gezinsvriendelijke producten.
  3. Pubers: De puberteit is een bijzondere fase in het leven van jongeren waarin ze grote fysieke, emotionele en sociale veranderingen doormaken. Als je je wilt richten op de “doelgroep puberteit,” dan doel je op tieners die zich in deze overgangsperiode bevinden.
  4. Senioren (60+): Deze doelgroep van senioren (doelgroep bejaarde) zoekt vaak naar gezondheidszorg, reisopties, en producten die het leven comfortabeler maken.
  5. Studenten: Studenten hebben meestal beperkte financiële middelen en zijn op zoek naar educatieve hulpmiddelen, studentenkortingen en vrijetijdsbesteding.
  6. Sportliefhebbers: Deze doelgroep van sportliefhebbers kan geïnteresseerd zijn in sportkleding, apparatuur, sportevenementen en gezonde voeding.
  7. Tech enthousiastelingen: Mensen die gepassioneerd zijn door technologie zoeken naar de nieuwste gadgets, software en elektronica.
  8. Milieubewuste consumenten: Deze doelgroep van milieubewuste consumenten geeft om duurzaamheid en is op zoek naar milieuvriendelijke producten, recyclingmogelijkheden en groene initiatieven.
  9. Lokale gemeenschap: Bedrijven die lokaal willen groeien, richten zich vaak op de behoeften en belangen van hun directe lokale doelgroep.
  10. Beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorg: Artsen, verpleegkundigen en andere gezondheidswerkers hebben specifieke behoeften op het gebied van medische apparatuur, educatie en diensten.
  11. Reizigers en avonturiers: Deze doelgroep van reizigers en avonturiers is op zoek naar reisbestemmingen, accommodatie opties, reisgidsen en avontuurlijke activiteiten.

Ontdek uit welke demografische gegevens jouw doelgroep bestaat

Verwerken in je marketingstrategie

Nu je je doelgroep begrijpt, je persona’s zelfs een naam hebben, integreer je deze kennis in je marketingstrategie.

Pas je boodschap, tone of voice, en marketingkanalen aan om je doelgroep effectiever te bereiken. Nu je helder iemand voor je hebt, is het veel makkelijker om tegen deze persoon te praten. Als jij weet dat Anita, van middelbare leeftijd is, als eigenschappen heeft dat ze graag naar een fysieke winkel gaat, dan weet je ook dat je met een haakje als ‘Ik weet dat je liever naar een winkel gaat, want die online wereld gaat veel te snel, maar ik begrijp je, ik zie je’ veel meer je potentiële klanten aanspreekt dan wanneer je begint met straattaal.

Door de kleuren van mijn site, weet je bijvoorbeeld dat ik mij veel meer richt op het vrouwelijke geslacht. En zo kun je steeds een laagje dieper gaan in je marketingstrategie. Dit is echt altijd in ontwikkeling, dit finetunen blijft een onderdeel van het ondernemerschap!

Blijf testen en aanpassen

Je doelgroep verandert, daar waar Anita eerst enkel naar de winkel wil, kan zij inmiddels helemaal in to e-mail zijn.

Blijf je analyse herzien en pas je strategie aan waar nodig.

Test verschillende benaderingen en blijf je doelgroepen optimaliseren. De online wereld en online marketing gaat snel. Wat vandaag werkt, werkt morgen niet meer. Ontwikkelen, inzicht krijgen, potentiële klanten vragen naar tevredenheid en blijven finetunen. Doelgroepen bepalen vergt echt even wat werk en vaak is het een ‘dat doe ik wel even’, maar je doelgroepen bepalen is essentieel voor de juiste boodschap. Zeker op social media is hoe specifieker je tekst is naar je doelgroepen, hoe beter. Uit commercieel oogpunt is het bepalen van je doelgroep dus echt een must.

Heb je hier hulp bij nodig? Wil je hier even over sparren? Plan dan een adviesgesprek in.

PLAN EEN GRATIS STRATEGIESESSIE IN

Niet langer buikpijn hebben door geen financiëel overzicht?

Tijd om jouw financieel inzicht naar een hoger niveau te tillen!

In slechts 30 minuten via Teams storten we ons op de cruciale stappen die jij moet zetten om te floreren.
Daarnaast onderzoeken we in dit gesprek of ik je mogelijk verder kan helpen en zo ja op welke manier dit passend is.

Misschien vind je dit ook interessant? 

Meer klanten
De uitdagingen van het ondernemerschap

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen?

Melina - Money Mindset Coach

Over Melina

Financieel Business Coach | Money Mindset Coach

🔥 Van 100K schuld naar On FIRE

🔥 Helpt vrouwen om echte Money Queens te worden, zowel zakelijk als privé!

Meer lezen?

Online geld verdienen
website / blog ...