Acquisitie Strategieën: Tips om meer klanten te vinden

Als tiener werkte ik ooit in een call center. Cold calling deden wij daar. Mensen opbellen en vragen of zij lid wilde worden, een abonnement wilde afsluiten. Vreselijk vond ik het, dat cold calling. Ik vroeg mij af of succesvolle koude acquisitie überhaupt bestond? Mij lukte het namelijk niet, ook de reden dat ik na 2 maanden mijn baan alweer had opgezegd en ging werken in een Grieks restaurant.

20 jaar later komt acquisitie toch weer om de hoek kijken. Om mijn bedrijf winstgevend te maken, moet ik er toch voor zorgen dat mensen mij vinden.

Goede acquisitie is écht goud waard. Waarom? Dat is hoe je aan omzet komt, hoe je aan klanten komt, hoe je je product of dienst kunt verkopen. En je product of dienst verkopen is noodzakelijk om je bedrijf winstgevend te maken.

Acquisitie is voor mij altijd de grootste drempel geweest. Ik vind mensen aanspreken, koude acquisitie, echt niet leuk. In deze blog ga ik manieren met je delen, die voor mij hebben gewerkt. Die ervoor zorgde dat het niet zo koud aanvoelde. Laten wij bij het begin beginnen.

Wat is acquisitie eigenlijk?

Acquisitie verwijst naar het proces van het aantrekken en verwerven van nieuwe klanten, cliënten of zaken voor een bedrijf. Dit is een cruciaal onderdeel van de bedrijfsvoering, vooral voor bedrijven die afhankelijk zijn van constante klantengroei om te overleven en te groeien. Acquisitie kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de industrie, de doelmarkt en de specifieke strategieën van een bedrijf.

Warme en koude acquisitie zijn twee verschillende benaderingen in het proces van het werven van nieuwe klanten of zakelijke kansen. Het belangrijkste verschil tussen beide ligt in de relatie die je al hebt met de potentiële klant voordat je contact opneemt.

Koude acquisitie benader je een prospect

Koude Acquisitie:

Koude acquisitie, wat is dat nou precies? Het gaat over het benaderen van potentiële klanten waar je nog geen contact mee hebt gehad. Dus helemaal nieuwe mensen voor jou. ‘Koud’ betekent in dit geval dat je ze nog nooit hebt gesproken.

Deze vorm van acquisitie gebeurt meestal via koude telefoontjes, e-mails, direct mail of zelfs onaangekondigde bezoekjes.

Het is vaak lastiger, omdat de persoon die je benadert jou of je bedrijf nog niet kent. Dat kan leiden tot meer afwijzingen. De conversie van deze benadering is vaak lager dan ‘warmer publiek’.

Je hebt sterke overtuigingskracht en een goed voorstel nodig om de interesse van potentiële klanten te wekken. Hieronder volgen straks wat koude acquisitie tips!

Warme Acquisitie:

Dan hebben we warme acquisitie. Dit gaat over het benaderen van mensen of bedrijven waar je al een soort van relatie mee hebt. Denk aan eerdere klanten, leads die interesse hebben getoond, of contacten via netwerken.

Dit doe je door middel van opvolg e-mails, telefoontjes, netwerkevenementen, of via verwijzingen van huidige klanten.

Er is al een bepaalde vertrouwensband, wat de kans op een positieve reactie groter maakt. De conversie van deze groep is veel hoger, maar besef wel dat alle klanten starten als koude klanten. Je moet dus door die koude acquisitie heen.

Bij warme acquisitie focus je op het uitbouwen van bestaande relaties, het verdiepen van vertrouwen, en het begrijpen van de behoeften van de potentiële klant om passende oplossingen aan te bieden.

Koude acquisitie tips voor bestaande klanten

Hoe start je nou met goede acquisitie?

Na anderhalf jaar acquisitie doen, deel ik hierbij mijn tips.

Zorg dat klanten jou vinden (Acquisitie via Zichtbaarheid)

Tip 1, voor mij een hele fijne manier van acquisitie. Iets waar ik pas later mee ben begonnen, maar wat maakt dat ik minder ‘last’ heb van koude klanten. Een blog lezen is ook acquisitie, jij leert mij kennen zonder dat ik daar een koud belletje voor moet doen.

Voor simpele en effectieve acquisitie is het essentieel dat potentiële klanten jou kunnen vinden. Bouw een professionele website die duidelijk weergeeft wat je doet.

Optimaliseer je website voor zoekmachines (SEO) zodat je hoger in zoekresultaten verschijnt. Je website moet je beste werk tonen en regelmatig bijgewerkt worden. Wees ook actief op sociale media en integreer deze platforms met je website. Een nieuwe klant werven heeft een aantal contactmomenten nodig. Hoe vaker zij je voorbij zien komen, hoe meer kans er is dat ze aan jou denken als er een hulpvraag is.

Goede voorbereiding, bestaande klanten benaderen en nieuwe prospect

Netwerken, netwerken, netwerken (Relatiegerichte Acquisitie)

Netwerken is een krachtige tool voor acquisitie. De beste klanten zijn vaak diegenen die via je netwerk komen.

Deel waardevolle content op sociale media en reageer op berichten van anderen. Vertel mensen in je netwerk dat je openstaat voor nieuwe klanten en vraag actief om doorverwijzingen.

Ook sparringssessies met mensen zorgen ervoor dat je in een nieuw netwerk komt.

Focus op een specifieke niche (Gerichte Acquisitie)

Hier had ik zoveel weerstand op. Ik wilde eigenlijk IEDEREEN helpen, maar dat kan niet. Een gerichte acquisitiestrategie vereist dat je je focust op een specifieke niche. Door je te specialiseren in een bepaalde markt of sector, kun je jezelf positioneren als een expert.

Onderzoek je doelmarkt grondig en bepaal hoe je daar waarde kunt toevoegen. Bovendien voelt iemand zich niet aangesprokken als je niet de woorden gebruik die voor hen belangrijk zijn. Voor goede online marketing moet je de juiste woorden vinden en gebruiken in je teksten of e mail.

Koude acquisitie te plegen is een vak apart

SEO-geoptimaliseerde Blogartikelen (Content Acquisitie)

Ik ga hem nog een keer benoemen, want dit is een hele goede manier om ervoor te zorgen dat klanten jou vinden.

Creëer hoogwaardige, SEO-geoptimaliseerde content die antwoord geeft op de vragen van je doelgroep. Dit is een effectieve manier van acquisitie, omdat het organisch verkeer naar je website trekt.

Zorg dat je content waardevol, relevant en regelmatig bijgewerkt is. Vergeet geen call to action bij een blog. Een download voor een ebook of een gratis sessie.

Gastbloggen (Acquisitie via Exposure)

Gastbloggen op relevante websites binnen jouw industrie kan je zichtbaarheid en geloofwaardigheid vergroten. Dit is een vorm van acquisitie waarbij je je bereik uitbreidt en jezelf positioneert als een gedachte-leider. Je netwerk uitbreiden! Zoek wel andere websites die of al een groot bereik hebben of waarbij je de potentie ziet dat zij ook groter worden.

Ga het gesprek aan en vraag naar de behoefte. Persoonlijk contact werkt altijd

Bouw een E-maillijst op (Directe Acquisitie)

Een goed onderhouden e-mail lijst is een direct kanaal voor acquisitie. Gebruik je website, blog, of sociale media om mensen te motiveren zich in te schrijven op je mailinglijst. Verzeker je ervan dat je voldoet aan de richtlijnen bij het verzamelen van e-mailadressen. Je mag niet zomaar mensen op je lijst zetten.

Organiseer Webinars (Educatieve Acquisitie)

Door webinars te organiseren over onderwerpen binnen je expertisegebied, kun je jouw kennis delen en tegelijkertijd potentiële klanten bereiken. Dit is een waardevolle acquisitie tactiek die helpt bij het opbouwen van vertrouwen en autoriteit.

Dit valt onder koude acquisitie, maar is al veel minder lastig dan een bedrijf binnenstappen. Mensen melden zich aan voor een webinar. Eigenlijk is het meer lauwe acquisitie daardoor (als dat bestaat, lauwe acquisitie, maar je snapt vast wat ik bedoel!).

Een goed verkoopgesprek werkt door een aantal tips

Actief zijn in Facebook- en LinkedIn-groepen (Community Acquisitie)

Wees actief in groepen waar je doelgroep zich bevindt. Deel kennis, beantwoord vragen en bouw relaties op. Deze vorm van acquisitie is subtiel maar effectief, omdat het gebaseerd is op het opbouwen van vertrouwen en autoriteit. Geef voor je krijgt. Deel je tips, zonder te denken dat je daarmee juist iemand al helpt zonder er betaald voor te krijgen. Je krijgt het vanzelf terug en je kan nooit teveel geven.

Van eenmalige klanten vaste klanten maken (Relatie Acquisitie)

Het is vaak makkelijker en kostenefficiënter om van een bestaande klant een herhalende klant te maken. Denk na over aanvullende diensten of producten die je kunt aanbieden om een duurzame relatie op te bouwen. Voor mij starten veel van mijn nieuwe klanten in mijn online cursus en vanuit daar stromen er een aantal door die naar de 1 op 1 coaching gaan. Omdat ze al een eerste kennismaking hebben gehad, weten hoe ik werk en daar mee van willen!

Leads door acquisitie te plegen

Blijf in contact met oude klanten (Retentie Acquisitie)

Regelmatige opvolging van oude klanten kan nieuwe kansen onthullen. Het opnieuw benaderen van klanten met wie je in het verleden hebt samengewerkt, kan resulteren in hernieuwde samenwerkingen. Of in ‘ik ken die en die nog die je wel kan benaderen’.

Bied gratis waarde aan (Acquisitie door Waarde)

Door iets van waarde gratis aan te bieden, zoals een e-book of een gratis consultatie, kun je potentiële klanten aantrekken. Deze acquisitiestrategie helpt bij het opbouwen van vertrouwen en het tonen van je expertise. Elke zoveel tijd maak ik weer een nieuw ebook.

Elke keer weer een beetje beter of nog meer passend bij wat ik aan het doen ben op dat moment. Hier kun je het ebook ‘maak een forecast voor 2024‘ downloaden en hier kun je mijn ebook ‘De 6 simpele stappen naar financiële rust, zowel zakelijk als prive!’ downloaden.

Samenwerken met partners met toegevoegde waarde (Partnership Acquisitie)

Samenwerken met niet-concurrerende bedrijven kan leiden tot wederzijdse doorverwijzingen. Dit kan een effectieve manier van acquisitie zijn, omdat het je bereik en geloofwaardigheid vergroot. Probeer bedrijven te vinden die een aanvulling zijn op jouw product of dienst.

Succesvol worden in marketing is een belangrijk onderdeel van succesvol zijn

Gast in een Podcast (Acquisitie door Zichtbaarheid)

Door gast te zijn in een podcast kun je je expertise delen met een nieuw publiek. Dit is een geweldige manier om jezelf te positioneren en nieuwe acquisitiemogelijkheden te creëren.

Maak een online training (Educatieve Acquisitie)

Het creëren van een online training kan je expertise demonstreren en een bron van passief inkomen zijn. Dit verhoogt niet alleen je zichtbaarheid, maar het kan ook dienen als een acquisitie tool. Besef dan dat je het doet voor acquisitie en niet om hier écht al geld uit te halen. Zorg dus dat het de aandacht krijgt die het verdient, zonder meteen iets terug te willen.

In het begin van Melina on Fire heb ik daarom een mini excel training gemaakt. Voor iedereen die het lastig vind om te budgetteren, een simpele manier om in en uitgaven bij te houden. Ik verkocht het voor een laag bedrag omdat het een laagdrempelig product is, behoefte van mijn ideale klant vervult en zij daarmee op een laagdrempelige manier met mij in contact kwamen.

In die training deed ik een korte elevator pitch om men een goede indruk van mij te geven. Voila, een laagdrempelige vorm van koude acquisitie.

Koude acquisitie, prospect gaat bellen

Experimenteer met platforms (Digitale Acquisitie)

Hoewel ze een percentage van je inkomsten nemen, kunnen platforms zoals Upwork en Fiverr nuttig zijn voor het snel vinden van nieuwe klanten en het opbouwen van je portfolio. Dit ligt natuurlijk wel een beetje aan het werk dat je doet, fiverr en upwork zijn vooral voor uitvoerende werkzaamheden. Maar je weet nooit waar je potentiële klant zich bevind!

Cijfers, cijfers, cijfers

Ook in het voeren van acquisitie is het bijhouden van je cijfers een belangrijke factor. Waarom? Omdat het je enorm helpt als je gedemotiveerd raakt.

Vooral bij koude acquisitie. Dit is in veel gevallen continue nee aanhoren. En nee en afwijzing is gewoonweg niet leuk.

Cijfers helpen je dan. Hoeveel mensen moet je met telefonische acquisitie, per mail of in dm benaderen? Voor er een succes uitkomt? Hoeveel gesprekken met je voeren als een koude acquisitie is gelukt en je een salesgesprek voert?

Als je deze cijfers weet of een inschatting maakt, kun je daarna turven. De nee is dan minder erg, want je weet dat je 99 nee’s moet hebben voor je die JA krijgt. En elk gesprek wordt je beter. Beloofd. Ook jij kan succesvol telefonische acquisitie doen. Het is gewoon door die 99x nee heen.

Koude acquisitie plegen

Kun je het woord acquisitie niet meer horen?

Zo, dat was een heel verhaal over de wereld van acquisitie. We hebben het over alles gehad, van koude acquisitie, waar je echt vanaf nul begint, tot warme acquisitie waar je al een beetje een basis hebt.

Ik heb je mijn persoonlijke ervaringen en tips gedeeld – van het belang van zichtbaar zijn, tot het slim inzetten van je netwerk en het vinden van je niche.

Denk eraan, acquisitie is veel meer dan alleen maar mensen benaderen. Het gaat om het opbouwen van relaties, het tonen van je expertise en het creëren van waarde voor je potentiële klanten.

Of je nu kiest voor blogs, netwerken of webinars, het is allemaal onderdeel van het laten groeien van jouw bedrijf.

En nu?

Nu is het jouw beurt. Ben jij een startende ondernemer en kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van je bedrijf?

Ik sta klaar om je te helpen. Samen zorgen we ervoor dat je bedrijf van de grond komt en dat je klantenbestand groeit. Kijk hier voor meer informatie over mijn aanbod en hoe ik jou kan helpen. Liever meteen doorpakken? Plan dan een gratis adviesgesprek in.

Met mijn ervaring en jouw enthousiasme gaan we samen een topbedrijf neerzetten!

website / blog ...