Je onderneming laten groeien en meer klanten te werven?

Eén van de dingen waar mijn klanten tegen aanlopen is zichtbaar zijn en klanten aantrekken. En zonder klanten, geen omzet. Is het dan perse nodig om potentiële klanten te werven via social media? Ik denk van niet.

In deze blog deel ik 5 strategieën met je. In The Money Course deel ik er nog meer, maar wat vaak nog waardevoller is, zijn de live sessies die wij gedurende de cursus hebben.

Daarin deel ik niet alleen mijn waardevolle tips, maar leren wij ook ontzettend veel van elkaar! En een online netwerk is enorm handig bij nieuwe klanten werven!

Hierbij de 5 tips die ik vandaag met je wil delen over;

Het werven van potentiële klanten!

In eerste instantie wil ik het hebben over het vinden van potentiële klanten zonder social media. Dit is iets waar een aantal van mijn klanten enorm tegen aanloopt. De gedachte dat je alleen maar aan klanten komt door elke dag zichtbaar te zijn op instagram of tiktok. Nieuwe klanten werven hoeft niet op een nieuwe manier, ook oude manieren werken nog prima!

Nieuwe klanten werven via sociale media, de enige optie?

Op de vraag kan je alleen nog maar klanten werven door social media? Zeg ik steevast; Nee natuurlijk niet. En dat is precies waar deze blog over gaat. Wil je liever tips over hoe je groeit op bijvoorbeeld instagram, klik dan hier. Daar schrijf ik over hoe je aan klanten komt via instagram, iets wat mijn eerste strategie is geweest. Nu ben ik al enige tijd over op leads genereren via meer duurzame opties, de opties die ik in deze blog benoem voor het werven van nieuwe klanten.

Online adverteren om nieuwe klanten te werven

Mond tot mondreclame

Deze optie wordt zo onderschat! En eerlijk, ik vond deze optie in het begin DOODENG. Waarom? Omdat ik woorden vaak lastig vind, ga stotteren, niet helemaal meer weet wat ik nou eigenlijk doe en daarom vond ik mond tot mondreclame lastig. Eenmaal die drempel over, zag ik dat mond tot mondreclame een enorme succesvolle manier is op nieuwe klanten te werven. Mensen onthouden je ook op deze manier en dat gaat van mond tot mondreclame tot mond tot mondreclame zeg maar. Dus vertel OVERAL waar je komt, wat je doet en wie jouw ideale klant is. Ook als dit niet meteen klanten oplevert, zal je merken dat je op deze manier heel snel naamsbekendheid maakt.

Je ideale klant goed kennen

In aanvulling op weten wát je precies verkoopt is het ook belangrijk om te weten aan wie je het liefst verkoopt. Kijk naar je huidige klanten, welke klant zou je nog 100keer willen helpen? Wat maakt deze klant jouw ideale klant? Hoe zou je aan vergelijkbare klanten kunnen komen en dan bedoel ik meer, hoe kwam je aan deze huidige klanten en kun je daarin uitbreiden?

In mijn cursus leer ik mij cursisten ook te kijken naar waar huidige klanten vandaan komen, meten is weten.

Bestaande klanten helpen je aan een nieuwe klant

Netwerken en samenwerkingen aangaan

Nieuwe klanten werven door samen te werken met andere! Wat bedoel ik daarmee? Er zijn vast ondernemers die met hun onderneming een aanvulling zijn op jou. Bij mij is dat bijvoorbeeld iemand die veel van beleggen afweet, met die persoon kun je dan een samenwerking aangaan, waarbij je naar elkaar doorverwijst. Vaak gebeurd dit via een affiliate linkje, waardoor je een commissie ontvangt als er producten of diensten verkocht worden.

Duurzame kanalen inzetten om klanten te werven

Zichtbaar zijn op socials hoeft echt niet, maar duurzame andere kanalen inzetten kan wel zorgen voor het nieuwe klanten werven. Wat bedoel ik met duurzame kanalen?

Denk aan SEO blogs, zoals deze. Daar heb ik er meer van en daarbij hoop ik dat je de interessante artikelen gaat delen met andere, waardoor ik op die manier nieuwe klanten kan aantrekken.

Waarde leveren dus! SEO blogs werken perfect in combinatie met Pinterest bijvoorbeeld. Twee kanalen waarbij je niet zichtbaar hoeft te zijn.

Hoe kom je aan een nieuwe klant?

Een blog in combinatie met Pinterest voor het werven van nieuwe klanten

Vanuit je blog of Pinterest kun je nieuwe prospects naar je e maillijst sturen, door het delen van een gratis ebook of iets anders waar nieuwe klanten waarde uit kunnen halen. Voor mij is dat op dit moment een ebook over het maken van een goede financiële forecast. Via Pinterest of mijn blog komen mensen op deze site terecht en dan doet e mailmarketing het werk. Door een goed gratis product of dienst te bedenken, trek je meteen de ideale potentiële klanten aan! Iemand zonder onderneming zou bijvoorbeeld mijn ebook niet snel downloaden, waardoor diegene ook niet op mijn e mailmarketing terecht komt.

Advertenties

Al eeuwen oud en toch ook hierbij heb je het gevoel dat dit dan perse op internet moet. Dit is heel erg afhankelijk van waar jou potentiële klant zich bevind. Heb jij bijvoorbeeld producten of diensten die je offline aanbied in een bepaalde regio? Dan is het voor jou misschien een goed idee om advertenties te plaatsen in je plaatselijke krant.

Zijn jouw producten of diensten niet regio gebonden? Dan is online adverteren wel heel nuttig. Moet dit dan zichtbaar? Nee, via google ads ben je nog steeds niet zichtbaar, maar door daar online advertenties te draaien, zullen mensen wel je website bezoeken en als je daar nuttige informatie op hebt staan kun je op die manier ook weer nieuwe klanten werven.

Nieuwe klanten vinden voor jouw product of dienst

Concurrenten

Een vies woord, maar iedereen heeft ze. Concurrenten. Wij zijn van nature gewend om dat als ‘vervelend’ te ervaren, maar concurrenten kunnen je ook heel erg helpen in het maken van je eigen strategie.

Waarom? Onze eerste gedachten is altijd lekker even bij de concurrenten kijken en dan hetzelfde doen, maar dat is ZEKER NIET hetgeen ik bedoel.

Waarom zijn concurrenten help vol? Ten eerste, als je concurrenten hebt, weet je ook dat er markt is voor jouw product of dienst. Onthoud die! Want er is markt voor, er zijn klanten, er wordt succes behaald met jouw product of dienst het enige dat jij nog moet doen is manieren om nieuwe klanten te werven eigen te maken.

maak gebruik van duurzame content als manieren om nieuwe klanten te werven

Vergelijken met concurrenten, niet kopiëren!

Met vergelijken is niks mis. Welke manieren passen zij toe om nieuwe klanten te werven? Welke kanalen zijn zij zichtbaar? Adverteren zij om nieuwe klanten werven? Zo ja, waar? Wat kan je van hen leren, zonder hen 1 op 1 te kopiëren want daar geloof ik absoluut niet in.

Online succes zie je door te meten! Hoeveel omzet haal je waar vandaan?

Vergeet je bestaande klanten niet

Je bestaande klanten kunnen namelijk heel goed meehelpen met het werven van nieuwe klanten. Ze zeggen niet voor niets, een tevreden klanten zijn goud waard.

Klantbinding, het geheime ingrediënt voor het behouden van klanten op de lange termijn, brengt serieus wat voordelen met zich mee. Het is niet alleen vriendelijk voor je portemonnee in vergelijking met het binnenhalen van nieuwe klanten, maar het bouwt ook nog eens aan de superheldenstatus van je merk. Happy en trouwe klanten zijn als wandelende reclameborden, die overal positieve vibes verspreiden en zelfs wat goede woorden jouw kant op sturen.

En hier komt het interessante: het is eigenlijk goedkoper om de bestaande klanten te koesteren dan te jagen op nieuwe. Wetenschappelijk bewezen, zelfs. Het werven van nieuwe klanten kost tot wel vijf keer zoveel als het vasthouden van voormalige klanten.

Klanten zoeken door tevreden klanten. Sneller kom je niet aan een potentiële klant

Om die glimlach op het gezicht van je klanten te houden, moet je gewoonweg top klantenservice bieden, lekker proactief communiceren en hun feedback bloedserieus nemen. Persoonlijk contact is daarin de sleutel tot succes.

En breid je aanbod uit. Zorg ervoor dat voormalige klanten ook hetgeen bij jou kunnen aanschaffen waar zij blij van worden. Bij mij starten potentiële klanten altijd met een gratis product, daarna mijn cursus en als zij nog dieper willen gaan is er nog een 1 op 1 traject dat ik hen kan aanbieden.

Doen alle klanten dat? Nee, maar in contact blijven met je klanten zorgt er ook voor dat zij jou helpen bij nieuwe klanten werven door mond tot mondreclame.

Meten is weten

Welke tactiek je ook gebruikt, meten is weten. Hoeveel kliks heb je uit je emaillijst, hoeveel uit je advertenties, hoe zijn je bestaande klanten bij je gekomen, hoe hebben zij jou écht leren kennen?

Allerlei vragen waar cijfers voor zijn die je kunt achterhalen. Hoeveel nieuwe prospects heb je nodig, voor hier één nieuwe klant uit komt? Hoe zorg je voor voldoende bereik? En hoeveel is voldoende bereik dan?

Wil je dat ik je hierbij helpen ga? Meer online succes voor jouw onderneming

Nieuwe klanten werven en cijfers bijhouden!

Nieuwe klanten werven is echt niet heel lastig als je er cijfermatig naar kijkt. Ook vind ik de cijfermatige benadering heel fijn als het komt op afwijzing. Hoeveel potentiële klanten moet je hebben gesproken? Hoeveel procent zegt dan ja? Als dat 1% is en je hebt 10 klanten per maand nodig, dan weet je dat je 990 keer nee zal horen voor je aan je ideale klantenaantal zit. Meten, meten en vervolgens optimaliseren. Wat loopt goed? Wat loopt minder? Het goede optimaliseren, het minder goede of proberen te verbeteren of je focus verleggen naar hetgeen goed gaat.

Kan ik jou hierbij helpen? Jazeker! Plan een gratis adviesgesprek in dan gaan wij in 30 minuten onderzoeken of jij mijn nieuwe ideale klant bent! Je krijgt sowieso een aantal gratis tips van mij in dit gesprek, want als jij niet mijn nieuwe klant bent, is het misschien wel iemand die je kent!

 

PLAN EEN GRATIS STRATEGIESESSIE IN

Niet langer buikpijn hebben door geen financiëel overzicht?

Tijd om jouw financieel inzicht naar een hoger niveau te tillen!

In slechts 30 minuten via Teams storten we ons op de cruciale stappen die jij moet zetten om te floreren.
Daarnaast onderzoeken we in dit gesprek of ik je mogelijk verder kan helpen en zo ja op welke manier dit passend is.

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen?

Melina - Money Mindset Coach

Over Melina

Financieel Business Coach | Money Mindset Coach

🔥 Van 100K schuld naar On FIRE

🔥 Helpt vrouwen om echte Money Queens te worden, zowel zakelijk als privé!

Meer lezen?

Online geld verdienen
website / blog ...