Starten als ondernemer

Melina on Fire bestaat inmiddels al ruim een jaar! En ondanks dat een bedrijf starten nooit mijn droom is geweest, was dit een jaar waarin ik ontzettend veel geleerd heb.

Niet alleen over mijzelf (en dat ik eigenlijk wél heel graag ondernemer wilde zijn), het vinden van klanten, het schrijven van blogs, maar ook de basics.

Hoe start je nou als je voor jezelf wilt beginnen als freelancer en dan vooral hoe doe je dat met de cijfertjes?!

Startende ondernemers (bedrijf starten als freelancer)

Als freelancer is het van belang dat je je financiën goed regelt vanaf het begin. Want laten we eerlijk zijn, niemand wil eindigen als een financiële puinhoop.

Maar weet je niet waar je moet beginnen na je inschrijving bij de kamer van koophandel? Geen zorgen, ik heb 5 handige tips voor je om je geld slim te regelen als je gaat starten als freelancer!

Open een aparte zakelijke en houd een aparte privé rekening 

Als je gaat starten als freelancer is het belangrijk dat je direct een zakelijke rekening opent. Dit zorgt ervoor dat al je inkomsten en uitgaven gescheiden blijven van je privé-financiën.

En geloof me, dit bespaart je een hoop gedoe als het gaat om het bijhouden van je administratie. En ja, het is waar dat traditionele banken vaak hoge kosten hebben voor zakelijke rekeningen. Maar gelukkig zijn er ook alternatieven zoals Knab of Bunq, die goedkoper zijn. Een onderneming starten kost niet alleen tijd, je hebt ook wat geld nodig voor dit soort zaken. Bespaar daar niet op, want wat je nu een paar euro scheelt, kost je uiteindelijk meer. Een vliegende start maak je door de basis goed neer te zetten!

Een ondernemingsplan voor startende ondernemers

Een boekhoudprogramma

Een boekhoudprogramma is in mijn beleving onmisbaar als je gaat starten als freelancer.

Het helpt je om je financiën op orde te houden en geeft je inzicht in je inkomsten en uitgaven. Daarnaast kun je met een boekhoudprogramma eenvoudig facturen versturen en betalingen bijhouden.

Het is belangrijk dat je bij het kiezen van een boekhoudprogramma kijkt naar de mogelijkheid om het te koppelen met je zakelijke rekening. Dit maakt het proces een stuk efficiënter. Ik gebruik zelf MoneyBird en ben hier onwijs tevreden mee! Het kost je 16 euro per maand, maar je bespaart hier wel kosten mee die je anders aan een boekhouder moet betalen.

Tips voor de startende ondernemer

In één opslag weten wat je aan de overheid moet betalen

Wat vooral fijn is, dat je elk moment kunt zien wat je aan de belastingdienst moet betalen, hoeveel omzet en hoeveel winst je tot nu toe hebt gemaakt. Super handig, zo weet je precies wat je moet reserveren voor bijvoorbeeld de btw aangifte. Ook die aangifte word super makkelijk, zelfs voor de startende ondernemer, je ziet namelijk in Moneybird precies hoe het er bij de belastingdienst ook uitziet en kunt het één op één overnemen. Je moet het dan wel goed bijhouden in Moneybird, maar dat hoort bij het hebben van een eigen bedrijf.

Een eigen bedrijf als startende ondernemers

Werk met diverse spaarpotjes

Als freelancer ontvang je je inkomsten vaak inclusief BTW. Om te voorkomen dat je jezelf rijk rekent, is het slim om te werken met diverse spaarpotjes.

Hierin kun je geld reserveren voor de BTW, inkomstenbelasting en andere kosten die je maakt in je bedrijf. Zo houd je altijd overzicht en kom je niet voor verrassingen te staan als het tijd is om belastingen te betalen. Hoe je potjes maakt op je bank, lees je hier.

Als zzp'er een bedrijf starten, waar moet je op letten bij het starten?

Bouw een salarisbuffer op

Als freelancer heb je over het algemeen een minder vast inkomen dan wanneer je in loondienst werkt. Het kan daarom voorkomen dat je tijdelijk minder of geen opdrachten hebt.

Om financiële stress te voorkomen, is het slim om een salarisbuffer op te bouwen. Zo kun je jezelf salaris blijven betalen als je tijdelijk minder inkomsten hebt. Richtlijn hiervoor is om een salarisbuffer op te bouwen van ongeveer 6 á 8 maanden. Genoeg om als startende ondernemer de basis neer te zetten en ervoor te zorgen dat je daarna wél genoeg omzet draait.

Ik ga starten met mijn eigen onderneming

Maak een forecast

Een ondernemingsplan, een forecast voor het komende jaar, waarin je gaat nadenken over hoeveel omzet je wilt en kunt maken per maand.

Een eigen bedrijf is iets heel anders dan werken voor een baas. Bij een eigen bedrijf moet je echt op voorhand nadenken of er genoeg geld is de komende maanden en als dat niet zo is, hoe je dit gaat aanpakken.

Door het maken van een forecast kun je veel beter sturen. Een plan maken en daarnaar toe werken. Zowel qua inkomsten als qua uitgaven, maar ook voor het vinden van klanten werkt een forecast. Hoeveel salesgesprekken moet je voeren om een klant binnen te halen (wat is je conversierate?).

Heb je hulp nodig bij het maken van een forecast, download dan mijn gratis e-book!

Kom je er dan nog steeds niet uit? Stuur mij dan een berichtje op instagram of plan een gratis adviesgesprek in!

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen?

Melina - Money Mindset Coach

Over Melina

Financieel Business Coach | Money Mindset Coach

🔥 Van 100K schuld naar On FIRE

🔥 Helpt vrouwen om echte Money Queens te worden, zowel zakelijk als privé!

Meer lezen?

Online geld verdienen
website / blog ...