Waarom een podcast jouw bedrijf naar een next level kan brengen!

waarom een podcast

Inmiddels zit ik boven de 70 afleveringen en kan ik delen wat podcasten voor Melina on Fire heeft gedaan, hoe ik een podcast opneem en waarom een podcast jouw bedrijf naar een next leven kan brengen. Heb ik meer klanten door podcast gekregen? Je leest het in deze blog!

Wat is een podcast?

Voor degene die de afgelopen jaren niet met dit concept in aanraking zijn gekomen. Een podcast is de moderne radio van vroegah. Het verschil is dat iedereen een podcast kan opnemen en je zelf kunt zoeken naar welke show je luistert.

Wat podcasts ook erg aantrekkelijk maakt, is dat luisteraars ze kunnen beluisteren op hun eigen schema, of ze nu onderweg zijn, tijdens het sporten, of gewoon thuis ontspannen.

Dit maakt podcasts bijzonder handig en aanpasbaar aan de levensstijl van luisteraars.

De meeste podcasts hebben ook geen reclame, wat ik persoonlijk heel fijn vind. Je eigen onderwerp kiezen, stop zetten als je iets anders moet doen en lekker luisteren.

Lekker een podcast luisteren van experts op je eigen bank!

Waarom een podcast voor jouw bedrijf? 

Verbinding en vertrouwen:

Jij als de host van je podcast zult een band opbouwen met je luisteraars. Wanneer ze je stem horen en jouw verhalen ontdekken, ontstaat er een diep vertrouwen en dat is een game-changer voor je business.

Bekendheid en branding:

De tweede reden waarom ik fan ben van een podcast is omdat je jouw expertise echt kan laten overkomen! Podcasts bieden je de kans om jezelf te positioneren als een expert in jouw vakgebied en je merk te versterken. Vooral voor start ups enorm handig omdat je op deze manier gemakkelijk je netwerk kunt laten groeien.

Multitasking:

Wie houdt er niet van multitasken? Met podcasts kunnen je luisteraars je content beluisteren terwijl ze hardlopen, boodschappen doen of tijdens het wachten op de bus. Handig, toch?

podcasts als marketing voor start ups

Start before you are ready!

Veel ondernemers willen pas starten als ze toe zijn aan een professionele podcast, als ze er al expert in zijn en alles hebben uitgeplozen. Maar een podcast is oefenen, veel praten om je stem te vinden. Ze zeggen dat je pas echt je stem hebt gevonden na het opnemen van 100 podcasts! Start before you are ready dus, ga niet wachten tot je een professionele podcast programma hebt uitgewerkt, want dat duurt een aantal jaar aan oefenen. Je weet ook pas wat voor show je moet maken, als je feedback en een mening hebt gekregen uit het publiek!

Start met het vertellen over hoe je jouw bedrijf, jouw business, bent begonnen, daar zijn mensen altijd benieuwd naar. Je hoeft niet meteen impact te maken met je podcast, dit moet zich echt nog ontwikkelen, neem er de tijd voor. Investeren in het vinden van je stem is stap 1.

Hoe start je een podcast?

Dan is de vraag, hoe werkt het technisch? Hoe begin je aan een podcast? Ik zelf doe het vrij simpel, waarschijnlijk hoor je dat ook aan de kwaliteit van mijn podcast, Melina on fire podcast.

Maar nogmaals, doen in plaats van dromen is de sleutel tot succes. Het verfijnen en beter maken van je podcast kan altijd nog. Ik heb de eerste 70 podcasts met mijn iphone op, gewoon met de dictafoon. Lekker simpel.

Voor het publiceren van mijn podcast gebruik ik de app Podcasters (deze is van spotify)

impact maken met je podcast

Hier volgt een stap voor stap handleiding om een podcast te starten:

Stap 1: Voorbereiding en planning

Bepaal het doel en het thema van jouw podcast. Breng jouw doelgroep in kaart en welke impact je wilt maken met jouw podcast. Of impact maken überhaupt hetgeen is waar je het voor doet, of je podcast alleen maar als online marketing wilt inzetten waarin je enkel tips deelt, maar de impact maken pas doet als mensen jouw of jouw bedrijf inhuren.

Maak een content kalender om de eerste 50 podcasts consistent te kunnen maken, zonder afgeleid te worden welk inhoudelijk onderwerp je moet kiezen. Plan dit ook echt in je agenda!

Stap 2: Apparatuur en opnamekwaliteit

Investeer in een goede microfoon en koptelefoon om de geluidskwaliteit te verbeteren. De eerste 70 opnames heb ik gewoon met mijn iPhone opgenomen, maar denk hier wel vast over na!
Zoek een rustige ruimte om achtergrondgeluid te minimaliseren of accepteer dat je pas later in de ‘professionele podcast’ fase komt. Wat echt helemaal oké is!

Stap 3: Inhoud

Plan de inhoud van elke aflevering. Wees beknopt en houd de aandacht van je luisteraars vast.
Maak een losse structuur voor je podcast, zodat je natuurlijk en spontaan kunt klinken. In het begin had ik een bepaald idee voor een aflevering, nu heb ik één zin in mijn hoofd waar ik de hele aflevering mee vol klets.

Stap 4: Opnemen met ‘podcasters’

Download de podcasters app op je telefoon
Volg de eenvoudige stappen om je aflevering op te nemen.

Stap 5: Bewerken en verbeteren

Gebruik de bewerkingsfuncties van Anchor om eventuele fouten of
ongewenste delen te verwijderen.

Voeg muziek of een intro/outro toe om je podcast professioneel te laten
klinken! Die van mij is opgenomen door iemand anders, vond ik super vet!

Stap 6: Publiceren en promoten

Geef je aflevering een pakkende titel en een beschrijvende samenvatting.
Publiceer je aflevering op Anchor en deel deze op verschillende platformen en sociale media om je publiek te vergroten. Ik deel bijvoorbeeld al mijn podcasts in een reel op instagram en tiktok! Ook op linkedin worden podcasts gedeeld, dit is afhankelijk van welk kanaal voor jouw business werkt. Voor mij werkte linkedin nooit, waardoor ik mijn marketing op instagram richt.

70 opnames verder is mijn podcast ongeveer 2000 keer beluisterd, waarvan 100 afgelopen week.

Hoe meer podcasts je online hebt, hoe sneller men je podcast vindt.

De weg naar succesvol worden met je podcast vereist tijd en consistentie. Reken erop dat je de eerste 50 podcasts enkel bezig bent met jouw stijl te vinden.

Met elke aflevering zal je groeien en jouw luisteraars beter begrijpen, waardoor je een sterkere connectie met hen kunt maken.

De aanhouder wint. Verwacht geen gouden bergen na 3 podcasts, doe het echt alleen als je hier zelf ook echt blij van word!

Goed om te weten, podcasters plaatst de podcast op spotify, niet op apple podcasts. Voor apple podcasts zal je een andere manier moeten gebruiken.

presentator zijn in je podcast

Bonus tip:

Als je je stem hebt gevonden en na een aantal podcast afleveringen helemaal weet waar je voor staat en waar je show overgaat, je al een paar mensen hebt die naar je luisteren, is het leuk om met andere ondernemers in gesprek te gaan in een podcast.

Een soort presentator rol waarin je samen vertelt over een gemeenschappelijk probleem of succes. Niet alleen is het leuk om op een andere manier een podcast op te nemen, het zorgt ook voor extra bereik. Jouw podcast wordt op die manier gedeeld waardoor je jouw netwerk uitbreid.

Samen een podcast opnemen kan als je fysiek bij elkaar bent of via bijvoorbeeld zoom. Dan neem je de vergadering op en kun je hem als audio verwerken, zo word het al snel een professionele podcast. Doe dit wel pas als je je eigen stem hebt gevonden en weet waar je over wil praten. Een podcast opnemen over iets wat niet relevant is voor jouw business, terwijl jouw marketing is uit je podcast klanten halen, zal zorgen voor verwarring. Een ondernemer uitnodigingen die staat voor hele andere normen en waarden kan wel weer leuk zijn omdat je dan een heel ander gesprek kan voeren. Stem van te voren wel af waar je de podcast op gaat richten.

Geprobeerd, maar na 5 podcast nog steeds onwennig?

Vind je het na 5 podcast afleveringen niet jouw ding? Ga dan nadenken over een ander medium, bloggen voor meer website verkeer bijvoorbeeld. Je hoeft niet podcasts in te zetten als medium, er zijn heel veel andere manieren om jouw bedrijf op de kaart te zetten.

Een podcast succesvol maken, lukt alleen maar als je het écht leuk vind om te doen.

Is het niet het opnemen van een podcast, maar het ‘waar moet ik over praten’?

Loop je vast op onderwerpen bedenken, ga dan na in jouw business waar mensen behoefte aan hebben. Ga de wereld in en stel vragen. Welke onderwerpen zouden je ideale klanten willen horen? Waar gaat jouw ideale klant van aan? Wil jouw ideale klant leren van een podcast of gaat hij voor entertainment? Doe vooral marktonderzoek, maak een poll op socials en ga gesprekken aan over wat jij mag creëren voor jouw ideale klant!

Luisteren naar de podcast van melina on fire?

Heb jij mijn nieuwste podcast al beluisterd?

Samen podcasts opnemen?

Denk je dat jij een aanvulling zou kunnen zijn in mijn podcast? In een aantal van mijn podcasts, ga ik in gesprek met andere ondernemers over geld en ondernemen. Dit zijn niet perse experts op geld gebied, juist niet. Experts met betrekking tot spiritualiteit, vastgoed, marketing en organisaties, tot zzp’ers die freelancen.

Het gaat vooral over ondernemen, hoe geld in de praktijk een rol heeft in je onderneming, over omzet en hoe organisaties werken aan meer omzet vergaren, welke marketing zij inzetten. Dat soort leuke vraagstukken!

Lijkt het je leuk om een keer als expert te komen praten over het ondernemen? Super leuk! Vul dan het contactformulier hier in of stuur mij een dm op instagram!

PLAN EEN GRATIS STRATEGIESESSIE IN

Niet langer buikpijn hebben door geen financiëel overzicht?

Tijd om jouw financieel inzicht naar een hoger niveau te tillen!

In slechts 30 minuten via Teams storten we ons op de cruciale stappen die jij moet zetten om te floreren.
Daarnaast onderzoeken we in dit gesprek of ik je mogelijk verder kan helpen en zo ja op welke manier dit passend is.

Misschien vind je dit ook interessant? 

Verschil boekhouder en geldcoach
boeken over geld

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen?

Melina - Money Mindset Coach

Over Melina

Financieel Business Coach | Money Mindset Coach

🔥 Van 100K schuld naar On FIRE

🔥 Helpt vrouwen om echte Money Queens te worden, zowel zakelijk als privé!

Meer lezen?

Online geld verdienen
website / blog ...