Ahh, in het begin had ik maximaal 1 bezoeker per dag op mijn website. Terwijl zichtbaarheid als ondernemer zo belangrijk is.

Meer website verkeer

Als een gek ben ik gaan zoeken en uitvinden hoe ik mijn website beter vindbaar kon maken. Met als einddoel natuurlijk meer klanten werven. Niet iedereen weet wat een geldcoach is en niet iedereen beseft hoe hard hij/zij een geldcoach nodig heeft als ondernemer.

Ik vond het dus mega belangrijk om goed vindbaar te zijn voor mijn potentiële klant en heb van alles geprobeerd. Van zichtbaar zijn op diverse kanalen, denk aan tiktok, linkedin, insta tot aan seo blogs schrijven en adverteren.

In deze blog deel ik mijn tips met jou over hoe je meer website bezoeken krijgt, maar daarvoor beginnen wij bij de basis

Wie is zijn je ideale klanten? Je specifieke doelgroep?

Bepaal wat je wilt verkopen en aan wie.

Wanneer je begint met het actief werven van potentiële klanten, is het van cruciaal belang om weloverwogen keuzes te maken. De eerste stap omvat de selectie van één of enkele producten of diensten waarvoor je een gerichte acquisitiestrategie zult ontwikkelen. Parallel daaraan moet je ook de doelgroep nauwkeurig identificeren.

Hoewel het niet verboden is om in de toekomst andere producten of diensten aan te bieden aan verschillende klantensegmenten, is het initiële succes gebaseerd op een heldere en consistente boodschap. De zin die hierbij hoort is ‘Als je er voor iedereen bent, ben je er voor niemand.

Klanten willen zich aangesproken voelen. Voor je jouw website helemaal inricht, krijg helder wie jij precies wilt helpen. Tegen wie heb jij het als je content maakt?

nieuwe klanten werven

Vragen die je kunnen helpen je ideale klanten te definiëren zijn:

Wat zijn de demografische kenmerken van je ideale klanten?

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Locatie
  • Inkomen
  • Opleidingsniveau

Wat zijn de psychografische kenmerken van je ideale klanten?

  • Interesses en hobby’s
  • Levensstijl
  • Waarden en overtuigingen
  • Gedragspatronen
  • Doelen en dromen

Welke problemen of behoeften heeft je ideale klanten?

  • Welke problemen proberen ze op te lossen?
  • Welke behoeften hebben ze die jij kunt vervullen?
  • Welke frustraties ervaren ze in relatie tot jouw product of dienst?

Door deze vragen te beantwoorden, kun je een gedetailleerd beeld schetsen van je ideale klant.

Wie zijn jouw potentiële klanten?

Moet je écht een website en social media hebben?

In deze digitale revolutie, waarin technologieën razendsnel evolueren, stellen steeds meer ondernemers zich deze prikkelende vraag. Het antwoord? Nou ja, het is niet per se een verplichting, toch? Traditionele methoden zoals telefonische acquisitie, netwerkevenementen en goede oude mond-tot-mondreclame blijven toch schitterende manieren om klanten binnen te halen.

Maar hé, laten we eerlijk zijn! We kunnen niet ontkennen welke geweldige kansen social media en een knallende website bieden. Bovendien is het een vrij goedkope manier om jouw bereik te vergroten en nieuwe klanten te werven. Potentiële klanten vanuit hele andere kanalen dan de een bepaalde regio waar jij wellicht vandaan komt. Je bereikt ineens een grotere groep mensen, maak gebruik van de huidige technologie zou ik zeggen!

potentiële klanten vinden op social media

Zoek uit wel kanaal voor jou werkt. Waar zitten jouw bestaande klanten?

Voor mij is dat instagram, een podcast en mijn website. Linkedin is weer niet mijn ding, alhoewel ik weet van concurrenten dat zij weer veel leads halen uit linkedin. Voor mij heeft social media wel echt een verschil gemaakt, de meeste nieuwe klanten komen vanuit instagram of mijn website. Uit mijn bestaande netwerk nieuwe klanten werven had ik veel lastiger gevonden (in mijn financiële bubbel aan kennissen en vrienden).

5 tips om meer verkeer naar je website te creëren.

Dan nu waar de blog over gaat, hoe zorg je ervoor dat nieuwe prospects jouw website vinden en je niet afhankelijk blijft van mond tot mondreclame. Voor mij werkt mijn website heel fijn. Niet alleen vinden potentiële klanten mij hierop, ik gebruik de website ook voor huidige klanten door een fijn crm systeem waar ik alles aan gekoppeld heb. Een website is dus niet alleen voor nieuwe klanten werven, het kan ook handig zijn om daarna producten op te verkopen!

SEO-geoptimaliseerde content

De eerste stap is om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Dit betekent dat je relevante zoekwoorden moet gebruiken in je content, zodat je website hoger in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines verschijnt. Je kunt ook je website technisch optimaliseren voor een snellere laadtijd en een betere gebruikerservaring. Hierin is het dus belangrijk met welke blogs jij de ideale klanten aantrekt. Mijn klant is een vrouwelijke ondernemer die haar zichtbaarheid wil verbeteren om en daarmee nieuwe klanten werven.

Gerichte social media strategie

Social media is een geweldige manier om je website te promoten en meer verkeer te genereren. Deel regelmatig boeiende content op je social media kanalen, en zorg ervoor dat je content relevant is voor je doelgroep. Je kunt ook social media-advertenties gebruiken om je bereik te vergroten en meer mensen naar je website te sturen. Een social media waar weinig mensen aan denken, maar heel goed is om je website beter gevonden te laten worden is Pinterest!

Visueel aantrekkelijke presentatie

Een mooie website is een website die mensen aantrekt. Zorg ervoor dat je website een aantrekkelijk design heeft, met hoogwaardige afbeeldingen en video’s. Je kunt ook animaties en andere visuele elementen gebruiken om je website interessanter te maken. Zorg ook dat de kleuren passen bij de juiste klanten. Mijn klanten zijn vrouwen, waardoor de roze tinten op mijn website helemaal prima zijn!

Linkbuilding voor autoriteit

Linkbuilding is het verkrijgen van links van andere websites naar je eigen website. Links van andere websites kunnen je website helpen om hoger in de zoekresultaten van Google te verschijnen. Je kunt links verdienen door waardevolle content te delen, gastbijdragen te schrijven en samenwerkingen aan te gaan met andere websites. Dit punt is veel belangrijker dan ik in eerste instantie dacht, maar waar het eigenlijk omgaat is dat door gelinkt te worden door andere google het idee heeft dat er interesse is in hetgeen jij op jouw website heeft staan en jij daardoor hoger in de ranking komt. Hoe hoger je erin komt, hoe meer naamsbekendheid je krijgt.

E-mailmarketing

Wil jij meer verkeer naar je website generen? Dan is e-mailmarketing ook een goede methode, ook voor huidige klanten om zo toch nog af en toe iets van je te lezen! Bouw een e-maillijst op met geïnteresseerde bezoekers en verstuur regelmatig waardevolle content en aanbiedingen. Zorg ervoor dat er ook persoonlijk contact mogelijk is, nieuwe klanten houden van een beetje persoonlijke binding.

nieuwe klanten vinden kost tijd

Geduld!

Als laatste extra bonus tip; zorg voor wat geduld. Van een eerste contactmoment tot het echt doen van een aankoop, daar zit tijd tussen. Converteren van nieuwe klanten voor je onderneming vergt enorme geduld. Stuur regelmatig leuke e mails, blijf content delen, deel de reviews van tevreden klanten. Zorg ervoor dat je makkelijk te benaderen bent.

En vooral, houd vol. Veel van mijn concurrenten zie ik het opgeven als het niet snel gaat, stel je verwachtingen bij.

Jij koopt ook niet direct als je online advertenties ziet. Zeker als je dit proces aangaat zonder online adverteren, duurt het gewoon een tijd. Heb vertrouwen.

Met vertrouwen naar de volgende stap

In The Money Course gaat een groot stuk over het vertrouwen hebben dat je naamsbekendheid vanzelf groeit. Besef dat je data nodig hebt voor je echt kunt analyseren. Data van een jaar, hoe ben je in een jaar aan leads gekomen en vanuit daar kun je gericht investeren in hetgeen dat succesvol was.

 

Welke volgende stap mag jij zetten om nieuwe klanten te werven ?

Even sparren hoe jij aan nieuwe klanten komt?

Denk je nou na het lezen van deze blog ‘Die Melina kan mij hierbij helpen’ en wil je even sparren over hoe jij het makkelijkste aan nieuwe klanten komt?

Plan dan een gratis adviesgesprek in! In slechts 30 minuten via Teams storten we ons op de cruciale stappen die jij moet zetten om te floreren.
Daarnaast onderzoeken we in dit gesprek of ik je mogelijk verder kan helpen en zo ja op welke manier dit passend is.

Misschien vind je dit ook interessant? 

Onderneming laten groeien
starten als freelancer
website / blog ...