Financieel overzicht met excel

Financieel overzicht met Excel

Financieel overzicht met excel

Afgelopen week kreeg ik de vraag op instagram, hoe ik inkomsten en uitgaven bijhoud. Wat was nou mijn échte budget tip voor het overzichtelijk krijgen van mijn huishoudboekje.

Voor mij is dit al jaren in een excel sheet. Wanneer dit precies begon kan ik mij niet meer herinneren, maar ik weet wel dat ik al jaren werk met een excel bestand en dat voor mij altijd heel veel financieel overzicht creeërt.

In deze blog deel ik met je waarom het voor mij fijn is en hoe je makkelijk een excel sheet bijhouden kunt.

Huishoudboekje in excel

Laten we meteen de voordelen van budgetteren in Excel onder de loep nemen, ik ben al enthousiast maar ik snap dat als je nog nooit met excel gewerkt hebt, je vasthoud aan een handgeschreven huishoudboekje. Hier alle voordelen van een huishoudboekje in excel.

Maandelijkse inkomsten en maandelijkse uitgaven bijhouden in excel

Overzicht en inzicht

Budgetteren in Excel biedt je een glashelder overzicht van je financiële situatie. Het stelt je in staat om al je inkomsten en uitgaven op één plaats bij te houden, zodat je altijd weet waar je staat. Geen financiële verrassingen meer! Het is als een zaklamp in een donkere kamer, waardoor je elke hoek kunt verkennen.

Categorieën toevoegen

In Excel kun je je uitgaven netjes categoriseren, zodat je precies weet waar je geld naartoe gaat.

Je kan gemakkelijk categorieën toevoegen waardoor je daarna heel goed kunt bijhouden aan welke posten je het meest hebt uitgegeven. Je kunt natuurlijk alles heel gemakkelijk ‘vaste lasten’ noemen, maar je krijgt pas écht duidelijk overzicht als je alles uitwerkt. Pas dit toe op je eigen situatie, maar categorieën kunnen zijn: abonnementen, verzekeringen, boodschappen, hypotheek etc.

Jaarlijks herbruikbaar

Het mooiste aan Excel? Je kunt je budgetsjabloon jaar na jaar hergebruiken! Categorieën aanpassen doe je vaak eenmalig, als je de eerste keer start met excel. Daarna is het jaarlijks enkel kopiëren en de wijzigingen invoeren!
Geen behoefte aan eindeloos papierwerk en herberekeningen. Sla gewoon je bestand op, pas het aan als dat nodig is en voilà, je bent klaar voor het volgende jaar. Vind je het lastig om alles de eerste keer in te voeren? Wil je liever starten met een excel sheet wat al is ingevuld? Dan is mijn mini training met voor ingevulde excel sheets de uitkomst voor jou!

excel financieel overzicht

Fouten minimaliseren

Budgetteren met de hand kan leiden tot menselijke fouten, en die kunnen kostbaar zijn. Excel voert al die berekeningen voor je uit en minimaliseert het risico op fouten. Je kunt erop vertrouwen dat je cijfers accuraat zijn, wat zorgt voor een stressvrije financiële planning.

Snel en Efficiënt

Dankzij de rekenkracht van Excel kun je snel scenario’s doorlopen en “what-if” analyses uitvoeren. Dit maakt het plannen van financiële doelen en het nemen van beslissingen een fluitje van een cent.

Wat gebeurd er als je inkomsten iets omhoog gaan? Wat gebeurd er als je iets minder uitgaven hebt? Hoeveel zou je dan extra kunnen sparen of investeren?

Waarom Excel boven een handmatig huishoudboekje?

Laten we eerlijk zijn, handmatig budgetteren is tijdrovend en frustrerend. Excel maakt het proces aangenamer, overzichtelijk, en efficiënter. Terwijl handmatig budgetteren in een huishoudboekje gepaard gaat met het overschrijven van cijfers, helpt Excel je om je gegevens in een handomdraai in te voeren en bij te werken.

Je kunt je energie besteden aan het analyseren van je financiën, niet aan het prutsen met potlood en papier. En niet te vergeten die koffie die je kan laten vallen op je papiertje, waardoor je weer opnieuw moet beginnen. Een huishoudboekje in excel is wat mij betreft dé ideale manier om je persoonlijke financiën bij te houden.

grafieken in een excel gemaakt

Nadelen van budgetteren in Excel

Omdat ik altijd transparant wil zijn, zal ik ook de nadelen met je delen. Ik geloof ook absoluut dat excel niet voor iedereen het juiste is. Mijn moeder bijvoorbeeld houd van haar huishoudboekje in een schriftje en vind het leuk om dit continue bij te houden en over te schrijven. Heb je nu geen overzicht en zoek je een makkelijke manier? Dan is excel wel een fijne oplossing.

De nadelen van excel:

Leertijd

Je hebt een tijdje nodig voor je excel snapt. Dit duurt even en kan een hoop frustratie opleveren. Maak je geen zorgen, hier heb ik ook een oplossing voor! Mijn mini training “Budgetteren in Excel” staat klaar om je te begeleiden. In 30 minuten krijg je uitgelegd hoe het werkt én de meest gebruikelijke inkomsten en uitgaven staan al ingevoerd!

Afhankelijk van technologie

Het gebruik van Excel betekent dat je afhankelijk bent van technologie. Zorg ervoor dat je regelmatig back-ups maakt om te voorkomen dat je gegevens verloren gaan. Voordat ik werkte in de cloud, mailde ik de excel maandelijks naar mijzelf.

Kostprijs

Hoewel Excel niet gratis is, biedt het een geweldige prijs-kwaliteitverhouding voor de functionaliteiten die het biedt. Google spreadsheet is wél gratis en werkt ongeveer hetzelfde als excel! Dit is een prima alternatief als je geen standaard excel hebt op je computer.

Ga jij voor een digitaal of papieren huishoudboekje?

De sleutel tot succes is volhouden!

In de wereld van rennen van afspraak naar afspraak, is er één gewoonte die bovenaan de lijst staat van financiële succes, volhouden!

Hoe houd je dingen vol? Door ze leuk te maken. Plan een leuke Money Date voor het bijwerken van je excel sheet!

Dit is geen romantische afspraak, maar eerder een wekelijkse afspraak met jezelf en je excel bestand om je inkomsten en uitgaven bij te houden. Het is de perfecte manier om bewust te blijven van je inkomsten, uitgaven, en financiële doelen. Hoe meer je hier mee bezig bent, hoe meer je je focust op goed omgaan met geld, geld laten groeien!

Wat is een Money Date?

Een Money Date is een vast tijdstip in je agenda waarop je je financiën onder de loep neemt, je budget bijwerkt en je financiële doelen evalueert. Het is een moment van zelfreflectie en planning, waarbij je de controle houdt over je geld in plaats van andersom.

huishoudboekje vullen tijdens een money date

Tijdens deze money date, kun je de volgende dingen doen:

Budget Bijwerken:

Tijdens je Money Date kun je je Excel bestand openen en je budget bijwerken met de meest recente inkomsten en uitgaven. Excel doet al het rekenwerk voor je, zodat je snel kunt zien of je op schema ligt of dat er aanpassingen nodig zijn. Je ziet je verwachte inkomsten en uitgaven voor de komende periode, maar ook je werkelijke inkomsten en uitgaven van deze periode. Hierdoor kan je analyseren of je maandelijkse budget op deze manier bij jou past.

Doelen instellen:

Gebruik Excel om je financiële doelen in te stellen en bij te houden. Of het nu gaat om het sparen voor een vakantie, het aflossen van schulden of het opbouwen van een noodfonds, Excel helpt je om je voortgang te volgen en gemotiveerd te blijven. Je ziet direct wat je volgende stappen zijn en dat is enorm motiverend!

Automatische Berekeningen:

Excel automatiseert berekeningen en updates, waardoor je tijd bespaart en nauwkeurige resultaten krijgt. Dit helpt je om de controle te houden over je financiën zonder handmatig rekenwerk. Inkomsten en uitgaven invoeren was echt nog nooit zo makkelijk!

Toekomstplanning:

Met Excel kun je financiële pad veel beter sturen en plannen voor de toekomst. Wat als je je maandelijkse uitgaven verlaagd? Wat als je je spaarpercentage verhoogt? Wat als je extra aflost op je leningen? Excel kan je helpen deze vragen te beantwoorden. Het motiverende eraan is dat je letterlijk ziet wat er gebeurd als je een euro meer of minder uitgeeft.

maandelijks je financiële administratie bijhouden in excel

Goede financiële administratie

Of je nou wel of niet overtuigd bent om te werken met excel, het overzichtelijk krijgen van je maandelijkse inkomsten en maandelijkse uitgaven is een must. Als je dit op dit moment nog niet goed bijhoud, ga hiermee aan de slag! Heb je hulp nodig bij je persoonlijke financiën en is een excel mini training niet voldoende? Bekijk dan mijn online cursus ‘budgetteren kun je leren’ waarin je niet alleen leert met excel om gaan, maar waren wij ook je vaste uitgaven nalopen en balans creëren.

Goede financiële administratie voor je onderneming

Als zelfstandig ondernemer is het bijhouden van een financiële administratie absoluut essentieel. Vooral wanneer je denkt aan de btw-aangifte die per kwartaal moet worden ingediend. Je wilt niet op het laatste moment verrast worden door je boekhouder over de financiële status van je onderneming. Het regelmatig bijhouden van je administratie geeft je inzicht en controle over je financiën, waardoor je beter voorbereid bent om tijdig en nauwkeurig aan je fiscale verplichtingen te voldoen.

Door je financiën goed overzichtelijk te maken kun je hier zoveel uit halen. Alleen al bij het bepalen hoeveel salaris je jezelf moet uitkeren is dit overzicht essentieel, maar ook kun je uit die gegevens halen waar jouw klanten vandaan komen en wat je moet doen om te groeien met jouw onderneming!

 

Hulp nodig bij het maken van een financieel overzicht voor jouw onderneming? Kijk hier voor mijn aanbod!

 

Misschien vind je dit ook intressant?

 

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen?

Melina - Money Mindset Coach

Over Melina

Financieel Business Coach | Money Mindset Coach

🔥 Van 100K schuld naar On FIRE

🔥 Helpt vrouwen om echte Money Queens te worden, zowel zakelijk als privé!

Meer lezen?

Online geld verdienen
website / blog ...