Bruto winstmarge berekenen

Bruto winstmarge

Brutowinst marge, wat is het en hoe bereken je dit?

Jarenlang werkte ik in de financiële zakenwereld en in die bubbel zijn financiële termen heel normaal. Worden die erg ingewikkeld klinken en je duizelig kunnen maken.

En eerlijk, ik deed hier als boekhouder vet aan mee. Ik dacht namelijk dat als ik niet continue vakjargon zou gebruiken, ik als expert niet serieus genomen zou worden. Gelukkig worden wij allemaal ouder en wijzer en weet ik nu dat juist in normale termen uitleggen hoe het werkt een enorme kracht kan zijn. Als jij snapt wat de termen inhouden en hoe je dit in jouw voordeel gebruikt, kun je snel zorgen voor een winstgevend onderneming! En dat is wat ik je gun, een lekkere winstmarge, nettowinst, maar daarvoor moet je eerst weten hoe de brutomarge werkt!

Om je te helpen in het ontcijferen (woordgrap) van deze termen, ga ik je vandaag uitleggen wat brutowinst marge is!

Wat is een brutowinst marge?

Dit woord staat eigenlijk voor iets wat in de financiële wereld word gezien als een essentiële indicator voor de gezondheid van je onderneming.

In deze blog leg ik je verder uit wat de brutowinstmarge betekent, hoe je deze kunt berekenen en hoe je de brutowinstmarge kunt optimaliseren.

Brutowinstmarge

De brutowinstmarge is in essentie het percentage van je omzet dat overblijft nadat je de directe kosten van de verkochte goederen of diensten hebt afgetrokken.

Hierbij word geen rekening gehouden met overige bedrijfskosten. Echt puur de omzet na aftrek van je inkoopprijs.  Stel je verkoopt een money planner voor 20 euro per planner (de verkoopprijs) en je koopt de money planner in voor 10 euro(de kostprijs) is je bruto winst dus 10 euro per verkochten planner. Verkoopwaarde min de inkoopwaarde. That’s it. Geen verdere indirecte kosten. Dit is niet het bedrag dat je uiteindelijk overhoudt, voor dat bedrag moeten er nog andere kosten af.

Waarom zou je de brutowinstmarge berekenen en niet meteen alle kosten eraf halen?

De vraag die opkomt is: waarom zou je je druk maken om de brutowinstmarge en niet meteen alles berekenen?

Omdat deze meting je een hoop inzicht kan opleveren over de opbrengsten van je producten of diensten.

Het vertelt je hoeveel je daadwerkelijk verdient voor elke eenheid die je verkoopt, nog voordat je rekening houdt met de indirecte kosten (overheadkosten). Algemene kosten blijven namelijk vaak hetzelfde, ook als je jouw product 10 keer verkoopt. En dat is de kracht van je brutowinstmarge weten!

Algemene kosten?

Onder algemene kosten vallen bijvoorbeeld personeelskosten, de belastingen en andere bedrijfskosten. Eigenlijk alles behalve je inkoopkosten.

Hiermee kun je jouw positie ten opzichten van concurrenten evalueren en vanuit dit punt strategische beslissingen nemen!

Brutowinstmarges in verschillende sectoren

Natuurlijk is de brutowinstmarge niet in steen gebeiteld. Deze kan sterk variëren afhankelijk van de sector waarin je actief bent. De kostenstructuur, concurrentiedruk en marktdynamiek spelen allemaal een rol bij het bepalen van de ideale brutowinstmarge. Het is dan ook van groot belang om goed vooraf te onderzoeken naar de brutowinstmarges in jouw specifieke sector. Een dienst levert vaak een hogere brutowinst op dan een product, omdat bij een dienst er vooral overheadkosten zijn en geen inkoopkosten en producten hebben natuurlijk wel inkoopkosten. Aan diensten zit vaak weer direct tijd verbonden, waardoor het minder schaalbaar is dan bij producten.

Analyse van brutowinstmarges

Voor bedrijven die goederen aanbieden is dit brutowinstmarge bedrag dus nog een stuk belangrijker dan wanneer je diensten aanbiedt. Dan is het meenemen van overheadkosten namelijk vaak wel handiger om een betere analyse te maken omdat dat een hele andere berekening is.

brutowinstmarge

Hoe bereken je de brutowinstmarge het makkelijkste uit?

Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Je kunt voor de brutowinstmarge de volgende formule gebruiken (en formule klinkt zwaarder dan het is, deze formule kun je simpel met je telefoon berekenen, no stress!):

(Brutowinst / Omzet) * 100

De brutowinst is gewoon het verschil tussen je omzet en de directe inkoopkosten van de verkochte producten of diensten.

Dit bedrag deel je door je totale omzet en vermenigvuldig je met 100 om het in percentage krijgen.

Heel simpel voorbeeld: verkoop je een product voor € 100 en is de inkoopwaarde € 50? Dan is je brutowinstmarge in percentage 50 procent.

Je kunt de brutowinstmarge berekenen voor alle verkochte producten, maar ook voor een bepaald product. In percentage of gewoon in geld. Wat ook handig is, is om het voor een bepaalde periode te doen. In bepaalde periodes verkoop je meer, is vaak je inkoopprijs ook wat hoger en is komt er uit die formule dan wel een heel ander bedrag, wat er overblijft.

Door deze formule manier kun je bepalen welke producten het winstgevendst zijn en dat is precies wat je wil weten (daar wil je meer van inkopen!)!  Je wil weten wat je bedrijf bruto verdiend.

Brutowinstmarge gebruiken om je winst te verhogen!

Hoe kun je die brutowinstmarge verhogen?

Als eerste, als je meerdere producten verkoopt, reken de brutowinstmarge dan voor alle producten apart uit. Hieruit kun je dus zien welk product het meest winstgevend is en bouw dan je strategie hier omheen!

Door meer te verkopen van hetgeen het meest oplevert, kun je zonder je prijs aan te passen snel je winst verhogen (en wij willen meer winst natuurlijk!)

Uiteraard kun je ook je prijzen verhogen en/of proberen om je inkoopkosten te verlagen. Pak je lijst met brutowinstmarges erbij en bekijk dan hoeveel je per maand van het meest winstgevende product verkoopt.

Verschil in verkoopprijs met je concurrenten?

Dit kan te maken hebben met de overige bedrijfskosten of met het aantal! Daarom is het belangrijk dat je daadwerkelijk weet of een product, zonder dat je daar extra kosten afhaalt, winstgevend is. Is je verkoopprijs veel duurder dan je concurrent? Dan is je inkoop misschien te hoog!
Trek dan je stoute schoenen aan en ga onderhandelen met je leverancier. Vraag bijvoorbeeld hoeveel meer je moet inkopen voor wat extra korting. Zo verhoog je makkelijk je brutowinstmarge dus!

Het gaat toch om nettowinst?

Met de brutowinstmarge kun je veel meer dan je misschien van te voren had bedacht. En sure, het gaat uiteindelijk om je nettowinst, wat er overblijft van je omzet na alle kosten, want dat is wat er overblijft en waar je jouw eigen inkomsten (salaris) uit haalt, maar toch zegt een brutomarge veel over de winstgevendheid van je totale omzet! En het is een financiële indicator die je helpt beslissen waar je meer van moet inkopen!

Wil je meer tips over je omzet verdubbelen?

 

 

Of even sparren over hoe je je nettowinstmarge berekend?

Dat kan!

Plan dan een gratis adviesgesprek en dan gaan we samen je omzet, kostprijs, brutowinst, marges, en netto winst bekijken!

 

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen?

Melina - Money Mindset Coach

Over Melina

Financieel Business Coach | Money Mindset Coach

🔥 Van 100K schuld naar On FIRE

🔥 Helpt vrouwen om echte Money Queens te worden, zowel zakelijk als privé!

Meer lezen?

Online geld verdienen
website / blog ...