Besparen met Black Friday: slimme deals of slimme marketing?

Yes, het is weer Black Friday!

Gisteren zag ik bij het RTL Nieuws iets waar ik eerlijk gezegd niet van schrok, maar wel van baalde:

“Jongeren steeds vaker in de problemen door online shoppen op afbetaling.”

En nog erger: bedrijven zien die aanmaningen na 30 dagen niet betalen gewoon als een verdienmodel! Met Black Friday om de hoek is dat dus iets om goed over na te denken.

Wat is Black Friday eigenlijk?

Black Friday is ontstaan in Amerika, in Philadelphia, op de dag na Thanksgiving. Oorspronkelijk was het een dag waarop winkeliers hun verliezen (rode cijfers) omzetten in winst (zwarte cijfers), omdat mensen massaal inkopen deden voor de feestdagen. In Amerika heeft bijna iedereen de dag na Thanksgiving vrij, dus winkels speelden hier slim op in met grote kortingen.

Inmiddels is Black Friday wereldwijd een fenomeen en doen we er in Nederland en Europa ook massaal aan mee. Maar de vraag is: zijn die ‘kortingen’ wel zo voordelig?

Waarom Black Friday niet altijd een koopjesdag is

Het idee is simpel: je krijgt één dag de kans om iets te kopen met enorme korting. Maar in de praktijk is het vaak anders.

  • Prijzen worden vlak voor Black Friday stiekem verhoogd, zodat de ‘korting’ op de dag zelf niet zoveel voorstelt.
  • Je wordt verleid door marketingtrucs als ‘OP=OP’ en ‘alleen vandaag!’, terwijl veel deals gewoon doorlopen.
  • Het FOMO-effect (Fear of Missing Out) zorgt ervoor dat je impulsaankopen doet die je eigenlijk niet nodig hebt.

Hoe bespaar je écht met Black Friday?

Wil je wél slim profiteren van Black Friday? Dan heb ik een paar belangrijke tips voor je:

1. Check of het wel écht een deal is

Veel kortingen lijken hoger dan ze zijn. Check daarom de prijs van een product een paar weken vooraf via sites als Tweakers of Google Shopping. Zo weet je of de korting oprecht is.

2. Vraag jezelf af: heb ik dit écht nodig?

Koop alleen iets als je het al langer op je verlanglijstje had staan en niet omdat het toevallig in de aanbieding is. Wat je niet koopt, bespaar je 100%.

3. Betaal meteen, niet achteraf

Als je het niet direct kunt betalen, is nu niet het moment om het te kopen. Afbetalingsregelingen klinken aantrekkelijk, maar zorgen ervoor dat je structureel meer uitgeeft dan je eigenlijk zou willen.

4. Laat je niet beïnvloeden door anderen

Zien kopen, doet kopen. Maar het feit dat iemand anders een designertas of de nieuwste gadget koopt, zegt niets over hen – en al helemaal niets over jou. Jij bent net zo waardevol zonder die nieuwe aankoop.

5. Bepaal vooraf wat je wél wilt kopen

Heb je echt iets nodig? Maak een lijstje en houd je daaraan. Zo voorkom je dat je dingen koopt die je later niet eens gebruikt.

6. Trap niet in de ‘alleen vandaag’ val

Veel Black Friday deals blijven na 24 uur gewoon geldig. Soms zijn ze in december zelfs nóg goedkoper. Laat je niet opjagen en koop alleen als het écht een goede deal is.

Slim omgaan met Black Friday

Black Friday is geen probleem op zich, maar wél als je er ondoordacht in meegaat. Wil je besparen? Denk dan kritisch na over wat je koopt en laat je niet meeslepen door marketingtrucs. Slim omgaan met geld betekent bewust kiezen en niet kopen omdat ‘iedereen het doet’.

website / blog ...