Hoe bepaal je je tarief als virtual assistant

Als je net begint als virtual assistant komt er veel op je af en kun je met veel vragen zitten. Een van de belangrijkste vragen die starters hebben is: hoe bepaal je je tarieven?

Het is een vraag die speelt onder vrijwel alle ondernemers en waarbij een goede balans tussen waarde, concurrentie en persoonlijke financiële doelen belangrijk is. In deze blog kun je lezen hoe je je tarief bepaalt als virtual assistant.

Wat heb je nodig om van te leven?

Voordat je je tarieven bepaalt, is het van belang om je eigen kosten te weten.

Denk aan software, training, internet, en niet te vergeten, de waarde van jouw tijd. Het lijkt voor de hand liggend, maar dit is de basis waarop je jouw tarief moet bouwen. Als virtual assistant ben jij onmisbaar voor ondernemers en daar mag zeker een prijskaartje aan hangen.

Als je al jouw kosten (zowel zakelijk als privé) op een rijtje hebt, kun je gaan berekenen wat je minimaal per uur moet vragen om aan dit bedrag te komen. Houd hierbij rekening met vakanties en vrije dagen. Je werkt immers geen 365 dagen per jaar.

Wil je stap voor stap leren hoe je de beste prijs neerlegt én hoe je je daar zelfverzekerd over voelt? Volg dan mijn training Bepaal en own jouw prijs.

Hoe bepaal je je prijs als virtual assistant

Doe marktonderzoek: Wat vragen jouw collega virtual assistants?

Doe marktonderzoek en schrijf op wat je tegenkomt. Wat rekenen andere virtueel assistenten met vergelijkbare vaardigheden en ervaring?

Dit geeft je een idee van de marktstandaard en helpt je realistische tarieven vast te stellen. Vergeet niet jouw unieke vaardigheden en persoonlijke touch mee te nemen – die zijn ook wat waard!

Wat is jouw Unique Selling Point (USP) als virtual assistant?

Wat maakt jou bijzonder? Is het jouw snelheid, nauwkeurigheid, of misschien wel die vriendelijke toon in je e-mails? Onderzoek jouw Unique Selling Points en wees niet bang om ze te benadrukken. Jouw klanten betalen niet alleen voor een service, maar ook voor de ervaring die jij biedt.

Daarnaast kan het slim zijn om je te specialiseren in bepaalde taken of niches. Zodat je expert wordt in jouw markt. Dat heeft meerdere voordelen, namelijk dat als dat onderwerp aan bod komt, dat mensen gelijk aan jou denken.

Het tweede voordeel is dat je een hoger uurtarief kunt vragen. Je biedt namelijk iets wat niet iedere virtueel assistent als dienst kan aanbieden. Dat creëert een mooie mogelijkheid om meer te verdienen dan andere virtueel assistenten.

Hoeveel uur per maand kun je werken als virtual assistent

Specialiseer je als virtual assistant

Ik nam laatst al een podcast op over het specialiseren als virtual assistant. Waarom? Niemand wil gemiddeld. Op het moment dat je alles kan en doet, voelt het voor de klant als enige meerwaarde dat je tijd bespaart. De echte meerwaarde is niet meer tijd, maar juist de kwaliteit.

Zorg er dus voor dat je in één bepaald ding heel goed word en specialiseer je als virtual assistant. Dat maakt het verkopen van je uren/diensten ook veel makkelijker. Iedereen betaald voor expertise. Een reguliere virtual assistant is overal te vinden, maar iemand die specifiek goed is in (noem maar op), daar ga je echt naar op zoek!

Weet wat je waard bent als virtual assistant

Het is verleidelijk om laag te beginnen om klanten binnen te halen, maar onderschat nooit je waarde. Stel een tarief vast waarvan je comfortabel kunt leven en zodat je tegelijkertijd geld overhoudt om te investeren in je groei. En naarmate je meer ervaring op doet en cursussen volgt om je te specialiseren, kun je steeds een beetje meer vragen per uur.

Vraag jezelf ook af, de klanten die nu jouw lage virtual assistant tarieven betalen, zijn dat ook de klanten die hier later meer voor gaan betalen of moet je dan weer helemaal opnieuw beginnen?

Virtual assistant salaris

 Pakketaanbiedingen (abonnementen) vs. Uurtarieven

Als virtueel assistent kun je op meerdere manieren je diensten verkopen. Sommige klanten geven de voorkeur aan een vast maandelijks tarief, terwijl anderen de flexibiliteit van een uurtarief waarderen. Pakketaanbiedingen kunnen ook een win-winsituatie zijn. Wees bereid om te experimenteren en ontdek wat het beste werkt voor jou en je klanten.

Je wordt steeds beter en sneller in je werk, waardoor het uiteindelijk gunstiger voor jou is om pakketten te verkopen. Je kunt bijvoorbeeld 3 verschillende pakketten maken, waarbij in pakket A 3 diensten zitten en in pakket C 9 diensten.

Vergeet niet: je mag geld verdienen voor de diensten die jij levert. En ook dat abonnementen veel minder administratieve taken omvatten en een stabieler inkomen verzorgen dan strippenkaarten.

Uurtarief van virtual assistants

Eigen onderneming is vooral doen en testen

Het bepalen van je tarieven als virtueel assistent is een continu veranderend proces.

Wees niet bang om voor je waarde te gaan staan en om daar een passend tarief aan te hangen. Met een goede balans tussen kosten, marktwaarde en jouw eigen unieke aanpak, ben je klaar te beginnen als virtueel assistent.

Wees bereid om mee te gaan met hetgeen de markt doet. Start ergens, begin. Ook als je je nog niet comfortabel voelt. Juist het testen, het vallen en weer opstaan gaan je enorm veel brengen in de volgende fase van jouw onderneming. Een virtual assistant salaris ligt veel hoger dan een loondienst inkomen, maar in het begin vergt het enorme flexibiliteit. Je hebt niet van de een op de andere dag 100 opdrachtgevers en een goed bedrijf neergezet. Dat duurt even. Maar ik beloof je, na deze test fase word het echt heel leuk!

En weet je wat ook leuk is? Je hoeft niet te wachten tot een functioneringsgesprek om aan te geven dat je meer wil verdienen. Als zelfstandig ondernemer kun je dit op iedere dag in het jaar beslissen omdat het jouw bedrijf is!

Investeringen doen hoort bij het ondernemerschap

De ideale prijs voor je diensten is meer dan alleen een getal, het is een weerspiegeling van jouw groei en expertise.

Blijf investeren in jezelf, blijf altijd leergierig en wees op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen.

Klaar om samen deze groeireis te beginnen? In mijn 1 op 1 coachingstraject tillen we jouw bedrijf naar een hoger niveau. Samen zorgen we voor significante groei en bloei!

Enthousiast? Plan hier je afspraak voor een vrijblijvende matchcall!

website / blog ...