Wat is een call to action(CTA)?

Wat is een call to action(CTA)?

Een call to action(CTA) is een Engelse term wat ‘vraag om actie’ betekent. Deze call to action wordt gebruikt om een actie te vragen van diegene die je tekst leest.

Je vindt call to actions overal. Je hebt vast weleens die knoppen gezien met teksten als “Meld je nu aan!” of “Ontvang jouw gratis adviesgesprek.” Dat zijn die oproepen tot actie of die ervoor zorgen dat de lezer iets gaat doen.

De call to action betekenis gaan we in dit artikel dieper op in, want het is meer dan alleen simpelweg een knop op je website zetten. Ik vertel je wat call to actions zijn, wat call to actions doen en hoe je een goede call to action schrijft zodat jij meer conversie uit je content en teksten kun halen.

Wat doet een call-to-action?

Een call to action is een activerende tekst in de vorm van een zin, een link of een knop. Een call to action komt voornamelijk voor aan het einde van je tekst, maar kan in een langere tekst, zoals een verkooppagina, ook meerdere keren op een pagina voorkomen.

Een goede call to action is zeer duidelijk en concreet geformuleerd, er mag geen onduidelijkheid meer bestaan op het moment dat je om een actie vraagt.

Op sociale media is een call to action vaak een gewone tekst die verwijst naar acties, zoals het reageren op een post of het klikken van de link in de profiel bio. In een e-mail of op je website is een call to action vaak in de vorm van een tekstlink of een call to action button. Hiermee begeleid je jouw websitebezoeker naar de volgende stap.

Hoe belangrijk is een goede call to action?

Een goede call to action is een belangrijk onderdeel voor elke tekst die je schrijft, sterker nog, call to actions zijn essentieel. Of je nu een hele landingspagina schrijft, advertenties aan het opzetten bent, een productpagina aan het maken bent… Elke tekst heeft een CTA nodig. Maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk?

Een afbeelding die klikbaar is op de productpagina

Stimuleert betrokkenheid

Een doeltreffende call to action spoort lezers aan om actie te ondernemen. Of het nu gaat om het invullen van een formulier, het inschrijven voor een nieuwsbrief, of het maken van een aankoop, het doel is om de betrokkenheid van de lezer te vergroten.

Leidt tot conversies

In de (online) marketing wereld is een call to action vaak het laatste duwtje dat een bezoeker nodig heeft om over te gaan tot actie. Bij het downloaden van een e-book, het aanvragen van meer informatie, het doen van een aankoop… Een doordachte call to action kan de conversie aanzienlijk verhogen.

De volgende logische stap

Een goed geplaatste call to action begeleidt de lezer naar de volgende logische stap in hun customer journey. Het geeft duidelijk aan wat van hen wordt verwacht en zorgt voor een gestroomlijnde ervaring, zowel op websites als in e-mails.

Een artikel met tekstlink

Meetbare resultaten

Door specifieke en meetbare doelen te formuleren in je call to action, kun je de effectiviteit van je teksten meten. Hierdoor kun je evalueren welke CTA’s het beste werken en ze indien nodig optimaliseren voor een hogere conversies.

Belangrijkste doel van een call to action

Nu we hebben vastgesteld dat een call to action een cruciaal onderdeel is van effectieve communicatie en marketing, kunnen we nu dieper ingaan op het belangrijkste doel van een CTA. Als bedrijf wil je je conversiepercentages verhogen en bezoekers overtuigen om een bepaalde actie te ondernemen. Een goed geplaatste en doordachte CTA helpt lezers deze stappen te zetten en uiteindelijk overtuigd te worden om klant bij je te worden.

Aansporen tot actie

Het primaire doel van een CTA is om de lezer aan te sporen tot actie. Of het nu gaat om het toevoegen van een product aan de winkelwagen, het inschrijven voor een nieuwsbrief, of het delen van waardevolle content, de juiste bewoordingen spelen een essentiële rol in het aanmoedigen van de lezer om de gewenste actie uit te laten voeren.

Verhogen van het conversiepercentage

Een effectieve CTA heeft directe invloed op het conversiepercentage. Door de bezoekers te begeleiden naar een duidelijk omschreven doel of stap, creëer je een gestroomlijnde ervaring die de kans op conversie vergroot.

Adwords voor nieuwe bezoekeers

De lezer overtuigen

Kies voor overtuigende en empathische woorden voor je geschreven CTA. Door de bezoekers op een vriendelijke en persoonlijke manier aan te spreken, wek je vertrouwen en moedig je hen aan om de volgende stap te zetten.

Welke soorten call to actions zijn er?

Er zijn verschillende soorten manieren om actie van je websitebezoeker te vragen, die passen bij diverse doeleinden en doelgroepen.

Call to action button

Een van de meest directe en effectieve manieren om actie te stimuleren, zijn CTA buttons. Deze opvallende knoppen met teksten zoals “Koop nu” of “Gratis proberen” trekken direct de aandacht van de lezer en moedigen aan tot een specifieke actie.

Over het algemeen wordt op een website hevig gebruik gemaakt van een CTA button. De reden dat deze het beste werkt is omdat hij opvalt tussen de grotere stukken tekst en afbeeldingen.

CTA tekstlink

Voor een meer subtiele benadering kunnen CTA tekstlinks worden gebruikt. Deze hyperlinks zijn vaak geïntegreerd in de tekst en bieden lezers de mogelijkheid om eenvoudig door te klikken naar relevante pagina’s of een betaalpagina.

Hoeveel bezoekers heb je nodig die klikken op je contactknop

AdWords

Ook voor betaalde advertenties is een doordachte call to action essentieel. Een pakkende tekst en een aantrekkelijke afbeelding kunnen het succes van je advertentie vergroten en websitebezoekers aanzetten tot de gewenste actie, zoals het begeleiden naar een productpagina of opt-in pagina voor je e-maillijst.

Meldingen

Meldingen op je website kunnen ook fungeren als CTA. Denk bijvoorbeeld aan een pop-up bij het verlaten van de pagina of een melding onderaan het scherm.

Wat is een call-to-action voorbeeld?

Een krachtig voorbeeld van bekende call to actions, zijn de “Contact opnemen” of “Klik hier voor meer informatie” CTAs. Maar je kunt op veel meer manieren om acties van je bezoekers vragen.

Dit zijn een aantal call to action voorbeelden:

  • Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief om meer over [onderwerp] te leren

  • Meld je aan voor de masterclass “[naam van de masterclass]”

  • Ja, ik wil [resultaat van jouw aanbod]

  • Lees meer over [onderwerp]

  • Laat een reactie achter in de comments

  • Klik hier om een gratis proefversie aan te vragen

  • Download jouw [weggever]

  • Ontvang wekelijks de leukste tips over [onderwerp]

  • Begin hier met [onderwerp]

  • Zet de volgende stap naar [resultaat]

Hoe maak je goede call-to-actions?

Goede call to actions bevatten een duidelijke boodschap. Mensen willen simpelweg verteld worden wat ze moeten doen. Zorg dus dat je je lead direct aanspreekt en houd het simpel.

Hier zijn een aantal elementen die een CTA effectief maken:

Bewust gekozen tekst

Een CTA is meestal kort, waardoor de woorden zorgvuldig gekozen moeten worden. Het is een simpele, duidelijke zin die de consument een helder begrip van de gewenste actie geeft. Het is uitnodigend en maakt duidelijk wat er van de bezoeker wordt verwacht.

Cursussen om te leren hoe een goede cta helpt

Maak het persoonlijk

Door de tekst persoonlijk te houden, voelt de lezer zich aangesproken. De CTA moedigt aan tot interactie op een manier die de bezoeker zich welkom en betrokken doet voelen.

Plaatsing bovenaan een landingspagina

In sommige gevallen staat een CTA rechts bovenaan direct op de pagina, waardoor het direct in het oog springt bij de bezoekers. Deze CTA is voor mensen die op je landingspagina komen omdat ze direct contact zoeken. Het elimineert de noodzaak voor scrollen, waardoor de kans op interactie toeneemt.

Contrasterende kleur

De CTA-knop maakt gebruik van een kleur die opvalt ten opzichte van de achtergrond, waardoor het opvalt. Een opvallende kleur trekt de aandacht en moedigt aan tot actie.

De juiste positie

De meest CTAs staan echter aan het einde van een tekst. Dat komt omdat je lead eerst je boodschap of oproep moet lezen voordat ze een beslissing kunnen maken of ze op jouw cta willen klikken.

CTA voor jouw bedrijf

Je hebt nu de diepere call to action betekenis leren kennen en je weet nu hoe je call to actions in kunt zetten om meerdere acties van je publiek te vragen en conversies te verhogen.

Vraag je bij elke CTA af waar de lezers zich op dat moment bevinden, waar komen ze vandaan en waar willen ze nu naar toe. Op die manier maak je het makkelijk voor de lezers om verder te beweging binnen jouw campagnes.

Loop je vast op het bedenken van een goede CTA of hoe je hier klanten uit kunt halen? In een gratis adviesgesprek help ik je graag verder.

Klik hier om een adviesgesprek in te plannen.

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen?

Melina - Money Mindset Coach

Over Melina

Financieel Business Coach | Money Mindset Coach

🔥 Van 100K schuld naar On FIRE

🔥 Helpt vrouwen om echte Money Queens te worden, zowel zakelijk als privé!

Meer lezen?

Online geld verdienen
website / blog ...